I Am Greta recensie op Cinema bij je thuis door Lumière

I Am Greta recensie op Cinema bij je thuis door LumièreI Am Greta ***

Regie: Nathan Grossman (The Man Who Played with Fire)

Met Greta Thunberg, Anuna De Wever, Arnold Schwarzenegger, Emmanuel Macron, Vladimir Putin, Kyra Gantois, Jean-Claude Juncker, Malena Ernman, António Guterres, Donald Trump,…

Speeltijd: 97′

Ga kijken als je hield van Biggest Little Farm.

Het verhaal: Het levensverhaal van klimaatactiviste Greta Thunberg. In augustus 2018 gaat een eenzaam 15-jarig meisje buiten het Zweedse parlementsgebouw zitten met een kartonnen bord: ‘Skolstrejk för klimatet’. Op dat moment weet nauwelijks iemand wie Greta Thunberg is, maar haar actie komt de jonge Zweedse filmmaker Nathan Grossman ter ore, die meteen beslist om haar vanaf dag 1 te volgen. Grossman heeft nog geen flauw benul van waar dit allemaal toe zal leiden: de onverwachte ontbolstering van dit meisje met het syndroom van Asperger, tot de leider van een generatie en bron van inspiratie voor een globale massabeweging.

Lumière Cinema brengt bioscoopfilms op stream

De setting: Tover je woonkamer om tot knusse cinemazaal, en geniet van premières & actuele bioscoopfilms. Zo vind je op Cinema bij je thuis gloednieuwe films zoals Ema (Pablo Larraín), About Endlessness (Roy Andersson), Swallow (Carlo Mirabella-Davis), The Beast (Jeong-Ho Lee), La Vérité (Hirokazu Kore-Eda), Jumbo (Zoé Wittock),… Ook recente bioscooptitels zoals Parasite (Bong Joon-Ho), A Rainy Day in New York (Woody Allen), All Of Us (Willem Wallyn), Portrait de la jeune fille en feu (Céline Sciamma),… komen er aan bod. Onder de categorie ‘CINEMATEK bij je thuis’ vind je klassiekers die door het Koninklijk Belgisch Filmarchief gerestaureerd zijn (Jeanne Dielman, Any Way The Wind Blows, Vivement Ce Soir,…). Het aanbod wordt uiteraard steeds verder uitgebreid.

xxxxx

Ons verdict: Je zou inmiddels vergeten zijn dat we iets meer dan 2 jaar geleden samen met onze kinderen in lange rijden stonden aan te schuiven aan het Brussel-Centraal treinstation om er in de Belgische klimaatmarsen van Anuna De Wever te treden. De coronacrisis heeft deze volledige discussie (spijtig genoeg) gekaapt, maar daar wil documentairemaker Nathan Grossman iets aan veranderen. Hij volgde immers revolutionair klimaatactivistje Greta Thunberg van haar begin in een intieme verslag dat als het ware als een rollercoaster beschreven kan worden.

I Am Greta is een gevoelig eerbetoon aan het onvoorstelbare leven van deze Zweedse jongeling heeft gehad in een tijdspanne van amper 2 jaar. Want of je het nu eens of oneens bent met haar politieke standpunten rond het klimaat, er is geen ontkennen wat zij op het spel heeft gezet om een beweging jongeren over de hele wereld op de been te zetten: haar jeugd. Als kijker ben je getuige van de boksbal die zij wel is van de wereld, van doodsbedreigingen tot onbeschofte reacties van ’s werelds machtigste mannen. Schrijnend. En toch blijft ze doorgaan. Chapeau, want dit wens je geen ouder of kind toe. I Am Greta is nu geen uitmuntende documentaire, vooral omdat je het gevoel hebt dat haar verhaal nog niet klaar is. Maar in het algemeen doet de documentaire wat er van verwacht wordt en het laat je af en toe stil & sprakeloos achter van verbazing.

Kortom, I Am Greta is een intiem portret over Greta Thunberg, vanaf de allereerste dag van haar ‘Skolstrejk för klimatet’ tot de globale klimaatbeweging die eruit volgde en die wekenlang het publieke debat beheerste in België. Voor de liefhebbers.