Alien recensie op Disney Plus Star

Alien *****

Regie: Ridley Scott (AlienBlade RunnerGladiator)

Met Sigourney Weaver, John Hurt, Iam Holm, Tom Skerritt, Harry Dean Stanton,…

Speelduur: 110′

Ga kijken als je hield van LIFE, Underwater & Alien Covenant.

Het verhaal: Een groepje ruimtetruckers stoot op een mysterieus en vervaarlijk monster en gaat de strijd aan op hun aftandse schip. De originele Alien filmrecensie op Star van Disney Plus België

Ons verdict: Als er eind jaren ’70 -naast Star Wars & Philip K. Dick- één film verantwoordelijk was om science fiction uit het verdomhoekje te halen, en tot een respectabel genre te maken in Hollywood, is het wel Alien. Ondanks een relatief krap budget, en met een simpel doch effectief uitgangspunt (Jams in Space) dat gewoonlijk werd gereserveerd voor goedkope B-films, is men erin geslaagd om een beklijvende SciFi-thriller af te leveren die tot op vandaag wordt gekopiëerd (cfr. LIFE, Underwater), maar zelden of nooit geëvenaard. Wat meteen opvalt als je de originele Alien nog een keertje bekijkt is hoe hij ook visueel overeind blijft, zelfs in fabelachtige Blu-Ray beeldkwaliteit, en vooral hoe verdomd knap Ridley Scott een ‘monsterfilmpje’ wist op te waarderen naar een tijdloos meesterwerk. Hoedje af ook naar de geweldige cast vol karaktervolle klasbakken, en bovenal het Alien-Ontwerp van H.R. Giger dat ook anno 2020 nog cool en bijzonder angstaanjagend oogt.

Kortom, het is nog even wachten tot de volledige Alien-franchise op Disney Plus’ Star komt, maar je kan toch al kijken naar één van de beste van de hoop. Stream deze filmklassieker nu op één van de compleetste streamingdiensten van het moment!

xxxxxx