Le Ciel Flamand *** 1/2
Regie: Peter Monsaert (Offline)
Met Sara Vertongen, Esra Vandenbussche, Wim Willaert, Ingrid De Vos, Isabelle Van Hecke, Tom Ternest, Naima Rodric, Mathias Sercu, Serge Larivière,…
Speeltijd: 112′
Ga kijken als je hield van Facades, Cargo & 13 Geboden.
Het verhaal: Monique baat samen met haar dochter Sylvie het baanbordeel Le Ciel Flamand uit op de grens van West-Vlaanderen & Frankrijk. Eline, het 6-jarige dochtertje van Sylvie, is gefascineerd door de mysterieuze werkplek van haar mama en oma, maar wordt ten allen tijde de toegang ertoe ontzegd. Tot Eline door de mazen van het net glipt en het noodlot toeslaat…
Ons verdict: Er zijn zo van die films die onder de huid kruipen. We bedoelen hierbij niet zoals maar wat zand dat onder de nagels vast komt te zitten na een dagje werk in de tuin, maar eerder zeer beklijvend zoals een vochtig kou die je botten zelfs niet wil verlaten na het nemen van een warme douche. Le Ciel Flamand is zo’n film. Dankzij de machtige wisselwerking tussen Sara Vertongen als Sylvie, de uitbaatster van een hoerenkot maar tevens moeder, en Esra Vandenbussche, het onschuldige dochtertje van Sylvie de slachtoffer wordt van een aanranding door een pervert, word je als kijker volledig in het verhaal gezogen. Spijtig genoeg blijft Le Ciel Flamand mede door het tempo van de film en de acteerprestatie van Wim Willaert zeer nuchter Vlaams door de bittere eindloosheid van de zaak te benadrukken wat opmerkelijk is. Het is een duidelijk resultaat van het sterke camerawerk van Peter Monsaert & de cinematografie van de Australiër David Williamson, want het plot geeft alles vrij zonder dat de beelden effectief de zaak bevestigen. Sterk montagewerk noemen we dat!
Kortom, Le Ciel Flamand greep naast de prijzen van de Ensors 2017, maar het is een sterke Vlaamse film die ons onterecht is ontgaan.