Mother/Android recensie op Netflix België

Mother/Android recensie op Netflix BelgiëMother/Android ***

Regie: Mattson Tomlin (Solomon Grundy)

Met Chloë Grace Moretz, Algee Smith, Raúl Castillo,…

Speeltijd: 110′

Ga kijken als je hield van Love and Monsters & The Terminator-franchise.

Het verhaal: In een post-apocalyptische wereld die wordt opgeschrikt door een gewelddadige Android-opstand, zoeken een jonge zwangere vrouw en haar vriend wanhopig naar veiligheid.

Ons verdict: Wie nog niet door heeft dat The Terminator-franchise in een diep gat zit na het geflopte Terminator Dark Fate is in ontkenning. Generation Z die niet geboren is zonder algoritmes & social media gelooft nu eenmaal niet in één of andere vorm van rogue A.I. waar Elon Musk ons een tijd terug voor waarschuwde. Thans zijn er al verschillende pogingen geweest om het Terminator-verhaal te rebooten en één van deze (voorlopig nog) onsuccesvolle pogingen was deze van Mattson Tomlin die een pilot schreef voor een nieuwe Terminator-serie. Met deze inspiratie gaat hij op pad in Mother/Android die in België te zien is op Netflix.

Terminator heeft bij deze huidige generatie vooral een probleem met credibiliteit waar Mother/Android geen ander antwoord op te bieden heeft spijtig genoeg buiten een interessante cinematografie a la Mr. Robot of  Love and Monsters. De ongeloofwaardigheid rond de zwangerschap van het hoofdpersonage roept al meteen vragen op, maar ook de manier waarop de Androïden gestigmatiseerd worden als simpele zombies die een einde willen brengen aan het menselijk ras is wat kort door de bocht. Maar dat betekent niet dat Mother/Android een flop is. De Roemeense schrijver die zijn regiedebuut inzet met deze Hulu- / Netflix-film zet zijn vluchtelingenverleden in de kijker (of deze van zijn ouders) met de ontknoping wat duidelijk op IMDb een aantal ‘fans’ (lees bots) tegen de borst heeft gestoten. Zo zie je dus maar dat je niet altijd moet geloven in Big Tech-bedrijven die teren op volume. Tot slot zet Mattson Tomlin zijn schrijversverleden in de verf door je een (toch wel een beetje rommelig) plottwist voor te schotelen. Op zich goed bedacht, maar de executie kon beter.

Kortom, Mother/Android is een moderne interpretatie van The Terminator-franchise door Roemeense regisseur Mattson Tomlin. Nu beschikbaar op Netflix België en opnieuw geen slechte vrijdagavondfilm.

Mother/Android (2021) || Chloë Grace Moretz Scene

Mother/Android | 2021 | Exclusive Clip "Narrowly Escapes" HD