Men recensie door Alex Garland

Men recensie door Alex GarlandMen ****

Regie: Alex Garland (Ex Machina, Annihilation)

Met Jessie Buckley & Rory Kinnear basically, maar ook Gayle Rankin, Paapa Essiedu, Sonoya Mizuno,…

Speeltijd: 100′

Ga kijken als je hield van The Shining & Twin Peaks.

Het verhaal: Een jonge vrouw trekt zich na de dood van haar man terug op het Britse platteland. Daar wordt haar rust verstoord wanneer het lijkt alsof iets of iemand haar stalkt. Wat begint als een sluimerende dreiging wordt een regelrechte nachtmerrie, waarin ze belaagd wordt door de demonen uit haar verleden.

Jessie Buckley in Men recensie door Alex Garland

Ons verdict: Als er één ding opvallend was in Cannes, dan was het wel dat de Engelstalige films weinig tot geen aandacht kregen van de juryleden. Buiten Top Gun Maverick dan en de prijs die Tom Cruise kreeg om de bioscoopbeleving intact te houden. Er is geen filmfestival dat meer anti-streaming is als Cannes denken wij dan. Anyway, Alex Garland’s nieuwste film kreeg dus ook (onterecht) weinig aandacht, maar daar komt deze week verandering in, gezien jullie hem in Belgische bioscopen kunnen zien mocht je geen interesse hebben in de zoveelste blockbuster…

Want je bent gewaarschuwd, Men is niet voor iedereen. Bij de vreemde apotheose vol wedergeboortes (intermezzo: een waarschuwing van de regisseur kreeg je in het begin al mee met de verwijzing naar het verhaal van de appel uit Adam & Eva) liepen journalisten & influencers de zaal uit, om je een idee te geven. Toegegeven, Men is dan ook een bizarre horrorfilm, maar het is op het niveau van een Twin Peaks en heeft een hoger doel, nl. de kijker zo angstig te laten voelen als een vrouw in de hedendaagse maatschappij vol vooroordelen van mannen. En het doet dit meesterlijk! Als feministische leidraad doorheen de hele film kan dit tellen. Het prachtig camerawerk van Garland moet opnieuw opgemerkt worden en met zijn enscenering zal hij menig filmfan van The Shining een dik plezier doen. Een afgelegen huisje in de Britse countryside & rode muren leiden vanzelfsprekend tot dezelfde eenzaamheid die het hoofdthema is in de filmklassieker van Stanley Kubrick. Jessie Buckley levert puik werk voor Men, maar Rory Kinnear speelt de rol(len) van zijn leven en toont ons wat acteren op zijn Brits is. Petje af! Tot slot kent Men weer een geslaagde opbouw zoals andere Garland-producties om Annihilation maar te noemen, maar zijn structuur is toch iets minder als zijn vorige films vanwege de iets te lage ontknoping.

Kortom, Alex Garland’s Men is misschien wat minder dan zijn vorig werk, maar je kan niet ontkennen dat Rory Kinnear buiten zichzelf acteert en de makers daarbij de hedendaagse cinema blijven uitdagen in plaats van in de zoveelste mainstream #MeToo-stoet mee te wandelen. Eat that Amber Heard vs Johnny Depp!

Men | First Encounter | Official Clip HD | A24