Chernobyl recensie op VRT Nu

Chernobyl recensie op VRT NuChernobyl *****

Regisseur: Johan Renck (Bloodline, The Walking Dead, Breaking Bad) / Bedenker: Craig Mazin (The Hangover Part III, Identity Thief, The Huntsman: Winter’s War)

Met Jared Harris, Stellan Skarsgard, Emily Watson, Josha Leese, Ross Amstrong, James Cosmo, Mark Lewis Jones, David Dencik, Fares Fares, Jessie Buckley, Paul Ritter, Adrian Rawlins,…

Speeltijd: 5 afleveringen / 1 uur per aflevering

Ga kijken als je hield van Darkest Hour, Deepwater Horizon & American Crime Story: The People vs. O.J. Simpson.

Het verhaal: De gebeurtenissen van de kernramp te Tsjernobyl in Oekraïne en de ongelofelijke manier waarop het voormalige USSR deze catastrofe probeert op te lossen zonder internationale hulp.

Ons verdict: Met maar liefst 10 Emmy Awards (3 PrimeTime & 7 Creative) & 2 Golden Globes was Chernobyl naast Game of Thrones het paradepaardje van HBO in 2019. Niet moeilijk, want de kernramp in Tsjernobyl die in april 1986 de hele wereld aan het einde van de Koude Oorlog opnieuw op zijn grondvesten deed daveren, is al meermaals onder de aandacht gebracht, maar nog nooit op zo’n manier in fictievorm vrijgegeven.

HBO's Chernobyl recensie op VRT Nu

Met Jared Harris, Stellan Skarsgard & Emily Watson in de hoofdrol zet de pilot meteen de toon voor deze legendarische miniserie die tegelijkertijd tragisch & absurd aanvoelt. Het is dan ook de pilot 1:23:45 die zoveel awards met zich meebracht. De harde beelden & dialogen worden strategisch door Zweedse regisseur Johan Renck afgewisseld met komische elementen & situaties die je jezelf niet voor mogelijk kan houden. Samen met de gitzwarte cinematografie en realistische setting van Vilnius, Kaunas & Elektrenai in Litouwen wordt deze onvoorstelbare milieuramp prachtig in kaart gebracht, terwijl je er nog net iets meer van te weten komt tegenover het dagelijks nieuws. Er is natuurlijk het feit dat deze serie een Amerikaanse versie is en velen stoorden zich aan het feit dat er geen Rusissch gepraat wordt in de serie. Een terechte kritiek die HBO’s Chernobyl misschien nooit tot bij het internationale publiek had gebracht. Ons stoorde het weliswaar niet, gezien de Rusissche attitude & humor alleszins aanwezig was (cfr. de mijnwerkers in Chernobyl). De verhaallijn in combinatie met het tempo heeft tot slot misschien een alledaagse opbouw en de serie eindigt op een lager niveau dan 1:23:45, maar het zit exact op het juiste niveau om deze serie legendarisch te noemen.

Kortom, Chernobyl is één van de strafste series van 2019 en het is nu gratis te zien op VRT Nu. Waar wacht je nog op?

One thought on “Chernobyl recensie op VRT Nu”