MoviePulp

Darkest Hour recensie

Darkest Hour recensieDarkest Hour ****

Regie: Joe Wright (Atonement)

Met Gary Oldman, Lily James, Ben Mendelsohn, Stephen Dillane, Kristin Scott Thomas, Hannah Steele,…

Speeltijd: 125′

Ga kijken als je hield van The Iron Lady, Dunkirk & J. Edgar.

Het verhaal: Londen, 1940. Hitler valt Europa binnen en de wereld kijkt naar de immer discussiërende Britten om de crisis door te geraken. De druk van de wereld rust op de schouders van één man: de nieuwe eerste minister van het Verenigde Koninkrijk Winston Churchill.

Ons verdict: Er zijn zelden acteurs die een film kunnen dragen met hun prestatie, maar Gary Oldman heeft het klaargespeeld.

In Darkest Hour speelt Gary Oldman de longen uit het lijf en dat betekent maar één ding voor de cinefielen onder ons: Smullen! Zijn prestatie is zo straf dat het castleden zoals Ben Mendelsohn, Kristin Scott Thomas & Stephen Dillane van de kaart veegt. Ongezien. Maar de eer gaat niet volledig naar Gary Oldman. In zijn gekende stijl geeft regisseur Joe Wright meer aandacht aan een kwetsbare Churchill en dat maakt Darkest Hour uniek tegenover pakweg The Crown. Winston Churchill is immers in de geschiedenisboeken als botte staatsman, die Groot-Brittannië door de Tweede Wereldoorlog haalde, niet gekend voor zijn tact. Wright zet bovendien de puntjes op de i met korte maar krachtige oorlogsscènes die de kern van de zaak in een kort moment samenvatten. Een duidelijke trademark van de regisseur die we ook terug zagen in Atonement. Tot slot komt Darkest Hour zeer geloofwaardig over, is het een ideale aanvulling voor de oorlogsklassieker Dunkirk en de meest memorabele quotes van de Britse retoricus missen hun afspraak niet.

Kortom, Darkest Hour gaat en staat met prestaties van Gary Oldman & Joe Wright en wij schatten de Oscar-kansen van deze film hoog in.

Samenvatting van recensie
Datum
Naam van film of serie
Darkest Hour recensie
MoviePulp Rating
41star1star1star1stargray

Over de blogger:

Founder van MoviePulp.be. Science fiction fan met een honger naar de ideale balans tussen structuur en opbouw in films

Deel mee aan de conversatie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.