Nieuw seizoen van Stranger Things S4

Stranger Things S4a recensie op Netflix België

Stranger Things S4 posterStranger Things S4 ****

Bedenkers: The Duffer Brothers (Stranger Things) / Producent: Shawn Levy (Free Guy, Adam Project)

Met Winona Ryder, David Harbour,  Millie Bobby Brown, Finn Wolfhard, Gaten Matarazzo, Caleb McLaughlin, Noah Schnapp, Charlie Heaton, Sadie Sink, Natalia Dyer, Brett Gelman, Chelsea Talmadge, Joe Keery,…

Speeltijd: 7 afleveringen / 60 – 90 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van Ghostbusters AfterlifeITStranger Things, tiens.

Het verhaal: Het is 6 maanden geleden sinds The Battle of Starcourt terreur en verwoesting naar Hawkins bracht. De vriendengroep worstelt met de nasleep van deze gebeurtenis en wordt voor het eerst van elkaar gescheiden. De uitdagingen die de middelbare school met zich meebrengt maken het er niet makkelijker op. Juist in deze lastige periode krijgt de groep te maken met een nieuwe en angstaanjagende bovennatuurlijke dreiging, met een gruwelijk mysterie tot gevolg. Het mysterie oplossen is hun enige kans om eindelijk een einde te maken aan de verschrikkingen van de Upside Down.

Nieuw seizoen van Stranger Things S4

Ons verdict: Het verlengd weekend van Hemelvaart 2022 is een heel andere als deze van de zomer 2016 waarin Stranger Things voor het eerst het licht zag op de populaire streamingdienst. Vergis je niet, de horrorserie is nog steeds zeer geliefd, maar Netflix krijgt dreunen van de concurrentie in het aantal gebruikers en ook het 3de seizoen van Stranger Things was niet bepaald een hoofdvlieger met teveel CGI in zijn laatste afleveringen & het ontbreken van een cinematografische visie voor de hitserie in zijn totaliteit. We praten dan niet over The Upside Down als analogie voor het immens populaire Dungeons & Dragons-boardgame natuurlijk, maar enfin, Stranger Things seizoen 3 was wel bladvulling om de massa gekluisterd te houden aan de digitale buis zonder meer. Met de ontknoping van de reeks in 5 seizoenen volgens de Duffer-broers zijn we nu gekomen tot de laatste loodjes en we kunnen bevestigen dat deze de goede kant op gaat.

Stranger Things S4 doet er goed aan door meteen in het verleden van publiekslieveling El (Millie Bobby Brown natuurlijk) te duiken. Samen met het introduceren van de nieuwe gevreesde antagonist Vecna die zo sterk lijkt als een Thanos uit Avengers Endgame en die bovendien ook nog iets te maken heeft met het donkere verleden van Eleven smaakt dat al meteen naar meer. Ook de toon van Stranger Things seizoen 4 is duidelijk een stuk grimmiger en neigt met momenten naar The Exorcist. Hell Yeah, Netflix! Zo zie je dat Shawn Levy & co meedenken met hun publiek dat alsmaar meer op leeftijd komt. De jongerencast met Millie Bobby Brown aan kop draait op automatische piloot en ook Winona Ryder & David Harbour blijven sterk presteren. Het terughalen van Matthew Modine als Dr. Martin Brenner is ook een goede zet en de gore elementen uit B-films van de jaren ’80 blijven het voor ons doen in de Stranger Things-franchise. Tot slot ontbreekt het ook deze keer niet aan teveel drama tussen de verschillende personages in Stranger Things seizoen 4, maar wat had je verwacht met de doden die moeten vallen in deze semi-apotheose van de populaire jongerenreeks?

Kortom, met Stranger Things S4 zijn de Duffer Brothers terug op de goede weg en dat is maar goed ook voor de fans! Oef!! Vanaf deze week te volgen op Netflix België!!!

Stranger Things 4 | The First 8 Minutes | Netflix

Stranger Things 4 | ST Cast Recaps Seasons 1-3 | Netflix