Dat Netflix onder druk staat van Disney, WarnerMedia, Apple & meer is duidelijk, maar als we de nieuwsbrief van Parrot Analytics en een bericht van de Hollywood Reporter moet geloven, lijkt de populairste streamingdienst van de wereld nu al onder druk! In het begin van de zomer werd nl. gerapporteerd dat de globale abonnementen van Netflix een lichte daling aan het inzetten zijn en dat nog zonder dat de nieuwe spelers op de markt zijn. Wat is er aan de hand?
Wel, geloof niet alles wat je leest, want het verhaal is genuanceerd. Op 17 juli 2019 maakte Netflix bekend dat het zo’n 151,5 miljoen wereldwijde abonnees heeft. Daarmee is Netflix nog steeds ver boven de 150 miljoen abonnees die het heeft vergaard als enige streamingdienst ooit, maar het heeft zijn target van 155 miljoen abonnees gemist in de zomer van 2019. Met andere woorden, het groeit niet zo goed als verwacht. Dit lijkt op eerste zicht geen groot probleem, maar met een torenhoge last aan content die evenredig moeten lopen met de investeringen die nu al gebeuren in eigen series & films kan dit een probleem vormen. Het is ook duidelijk geworden dat Netflix ondanks zijn immense portefeuille op zijn centjes let met series die bijna nooit meer dan 2-3 seizoenen om de bonussen van bedenkers te vermijden en deals die minder lucratief zijn als anders. Je ziet dan ook dat de kwaliteit er wat op achteruit gaat mede omdat grote namen van streamingdienst wisselen. Netflix neemt daar ook zijn graantje met als je bvb. naar de 200 miljoen dollar-deal kijkt tussen Netflix & de Game of Thrones-makers D.B. Weiss & David Benioff.
Toch brult er iets… Er is wel iets aan de hand met de streamingconsumptie op Netflix, want Parrot Analytics toonde aan dat de Netflix Originals-content met zo’n 6% is gedaald in 2019. Netflix lijkt daar vooral last van zijn eerste directe concurrent Amazon die prestigieuze projecten zoals Star Trek: Picard & fantasiereeksen zoals Lord of the Rings opeist. Ook HBO is met Game of Thrones & Chernobyl aan een sterk pad bezig.