Earthquake Bird ***
Regie: Wash Westmoreland (Still Alice, Colette)
Met Alicia Vikander, Naoki Kobayashi & Riley Keough
Speeltijd: 107′
Ga kijken als je hield van Radiance, The Farewell & Parasite.
Het verhaal: Een raadselachtige vertaalster in Japan met een donker verleden wordt ingeschakeld voor ondervraging nadat een ex-pat-vriendin, die tussen haar en haar fotograafvriendje kwam, vermist wordt.
Ons verdict: Opnieuw een toonaangevende regisseur die de rangen van Netflix vervoegt: Wash Westmoreland. De man verantwoordelijk voor films zoals Colette & Still Alice strikte de mooie Alicia Vikander om met (semi-)naaktscènes de streamer visueel uit te dagen. De makers hebben haar immers met gepaste klederdracht & haarstijl goed gecast als Europese ex-pat in Japan. Maar in termen van structuur & opbouw laat Earthquake Bird te wensen over. Het ritme van de film, die romantische Aziatische films zoals Radiance wil achterna gaan, gaat thans goed van start, maar voelt langdradig aan na pakweg een half uur om met weinig voldoening af te sluiten na 100 minuten film. Het thriller-aspect van het verhaal wordt op dat vlak te weinig uitgewerkt. Toch zijn we blij met deze Westerse poging om films met een Aziatische achtergrond & serene gang van zaken, want zulke voorbeelden zijn er gewoon te weinig. Het ‘subgenre’ wint op dat vlak met films zoals Okja, The Farewell & Parasite aan populariteit.
Kortom, Earthquake Bird is niet het beste werk van Wash Westmoreland na het succesvolle Colette, maar het is wel een geslaagde poging om de kracht van Aziatische films naar een Westers publiek te brengen. Gemengde gevoelens.