Jagten op Netflix België review

Jagten posterJagten *****

Regie: Thomas Vinterberg (Festen, Far from the Madding Crowd)

Met Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrøm, Susse Wold, Alexandra Rapaport,…

Speeltijd: 115′

Ga kijken als je hield van A Clockwork Orange.

Het verhaal: De eenzame kleurleider Lucas die vecht om de voogdij van zijn zoon Marcus wordt door één van kinderen uit school beschuldigd van handtastelijkheden. De beschuldigingen zijn echter verzonnen, maar beginnen desalniettemin een eigen leven te leiden.

Mads Mikkelsen & Lasse Fogelstrøm in Jagten

Ons verdict: Dat Denemarken een geweldige geschiedenis heeft in cinema, kunnen we met het werk van regisseurs zoals Lars von Trier beamen. Maar te zwijgen over de geweldige televisieserie The Killing, eveneens een product van Deense bodem. Von Trier domineerde de Deense bioscoopsscène in de jaren ’90 en kwam met nog een aantal andere avant-garde regisseurs samen om een Dogma 95 Manifesto te schrijven, 10 strikte dogma’s waaraan de filmmakers zich moeten houden om authentieke Europese cinema te brengen. Eén van deze regisseurs was Thomas Vinterberg die na Festen een fenomenale prestatie neerlegt met Jagten.

De grootste troef van de film Jagten is zijn verhaal en zijn psycho-sociale kijk op de situatie. Het concept van het stigmatiseren van een beschuldigde is niet nieuw als je kijkt naar Kubrick’s A Clockwork Orange, maar met Jagten haalt Vinterberg een controversieel thema uit onze hedendaagse tijden aan: kinderpornografie. Het thema speelt figuurlijk met je maag zonder zoals von Trier’s Antichrist letterlijk met je maaginhoud aan de haal te gaan. Sterker nog, je maag gaat tegelijkertijd vreselijk inzitten met het leven van Lucas, meesterlijk in kaart gezet door de geweldige acteur Mads Mikkelsen. Maar andere castleden zoals Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrøm, Susse Wold & Alexandra Rapaport zetten samen met de authentieke cinematografie en de prachtige locaties Jagten in een legendarisch jasje waar we als Europeanen trots mogen op zijn.

Besluit: Jagten kan wel eens een van de beste Europese films aller tijde genoemd worden met een geweldige Mads Mikkelsen.

Jagten op Netflix België review
51star1star1star1star1star