Viggo Mortensen’s Falling recensie op Film Fest Gent 2020

Falling recensie op Film Fest Gent 2020Falling ****

Regie: Viggo Mortensen

Met Viggo Mortensen, Lance Henriksen, Sverrir Gudnason, Laura Linney, Hannah Gross, David Cronenberg,…

Speeltijd: 140′

Ga kijken als je hield van The Wrestler, Rundskop & The Mustang.

Het verhaal: John woont samen met zijn partner Eric en hun dochter Mónica in Californië, ver verwijderd van het traditionele plattelandsleven dat hij jaren geleden ontvluchtte. John’s eigenwijze vader Willis woont alleen op de afgelegen boerderij waar John opgroeide, maar kan deze nog moeilijk alleen runnen door zijn beginnende dementie. Als John hem naar Californië brengt om een huis in de buurt voor hem te zoeken, blijkt Willis onvermurwbaar en wil hij zijn leven op geen enkele manier veranderen. De spanning tussen vader en zoon loopt op als ze geconfronteerd worden met hun verleden en jaren van wederzijds wantrouwen naar de oppervlakte komt. Beiden staan ze voor de uitdaging een manier te vinden om elkaar te accepteren en te vergeven.

Film Fest Gent 2020 banner

De setting: De 47ste editie van Film Fest Gent gaat ondanks de coronacrisis door! Elk jaar in oktober stelt het festival ruim 100 langspeelfilms en 50 kortfilms voor uit de gehele wereld. De afgelopen jaren wist het festival een publiek van ruim 100.000 toeschouwers aan te trekken. Naast een officiële competitie organiseert het festival jaarlijks een reeks concerten, en gaf het op die manier een plateau aan componisten als: Ennio Morricone, Gabriel Yared, Elmer Bernstein, Michael Kamen, Patrick Doyle, Howard Shore, Georges Delerue, Hans Zimmer, Maurice Jarre, Craig Armstrong, Harry Gregson-Williams, Mychael Danna en Gustavo Santaolalla & Marco Beltrami. Sinds 2001 organiseert het festival ook de World Soundtrack Awards, de meest prestigieuze filmmuziek prijzen ter wereld. Elk jaar krijgen de beste soundtrack componisten op die manier erkenning voor hun werk. Ondertussen groeide Gent uit tot een jaarlijks meeting point voor zowel gereputeerde als piepjonge muzikale talenten. Met deze focus verwierf het festival haar eigen unieke plaats tussen de vele duizenden filmfestivals in de wereld. Zo plaatste het vooraanstaande Amerikaanse filmblad Variety in september 2007 Film Fest Gent bij de 50 niet te missen festivals van de wereld. Film Fest Gent 2020 is gepland van 13 tot en met 24 oktober 2020 met als openingsfillm Druk van Deense cineast Thomas Vinterberg en de slotfilm Soul van Disney Pixar.

Lance Henriksen in Falling recensie op Film Fest Gent 2020

Ons verdict: Dat Mortensen een dijk van een acteerprestatie kan neerleggen, is geweten met films zoals Eastern Promises, The Road & A History of Violence, maar de acteur is toch een tijdje uit het straatbeeld geweest. Maar kijk, het is misschien 20 jaar geleden dat Viggo Mortensen the talk of the town was, maar met zijn 3 oscars voor Green Book in 2019, de heruitgave van Lord of the Rings in Belgische bioscopen en zijn regiedebuut Falling is de Amerikaanse acteur met Deens-Noorse roots terug van weggeweest. En hoe!

Viggo Mortensen in Falling recensie op Film Fest Gent 2020

Met Falling gaat Mortensen de persoonlijke tour op door de herinneringen van zijn vergane familie in de schijnwerper te zetten en Mortensen maakt als regisseur meteen een goede keuze: acteur Lance Henriksen casten om zich in de rol te gooien van een problematische vader op leeftijd. De karakterkop uit filmklassiekers zoals Aliens, The Terminator & Hard Target weet wat acteren is en omarmt deze opportuniteit door een klein stukje filmgeschiedenis neer te leggen. De wisselwerking tussen Mortensen & Henriksen is  nl. van topniveau, vooral iets voor het einde. De ontlading van beide personages John & Willis is zo ruw & hard, maar tegelijkertijd broos & fragile dat je door de combinatie van beide gevoelens voor het eerst een traan voor gaat wegpinken voor zo’n mannelijke uiting van gevoelens. Wat een legendarische manier om mannelijke emotie neer te zetten! Enkel Rundskop deed het hen voor. Nu, waarom je daarvoor dan persé meer dan 2 uur voor een scherm moet zitten, is misschien wat teveel van het goeie, maar goed, krijg je dan wel zo’n catharsis ? En vooral, de vuilgebekte & controversiële dialogen in Falling houden je gedurende de hele film bezig met de speelduur van bijna 2 uur & een half die Falling op zich niet misstaat als festivalfilm. Tot slot bouwt Mortensen zijn persoonlijk verhaal met vernieuwend inzicht op een generatiekloof mooi op en werkt het naar behoren af. Cinematografie en al.

Kortom, met Falling legt Viggo Mortensen bijna letterlijk zijn ziel bloot dankzij sterk acteerwerk van Lance Henriksen. Stevig brokje cinema waar onze wenkbrauwen gingen van fronzen!