22 July recensie op Netflix België22 July ***

Regie: Paul Greengrass (Bourne Ultimatum, Green Zone, Captain Phillips)

Met Anders Danielsen Lie, Jonas Strand Gravli, Isak Bakli Aglen, Jon Øigarden, Øystein Martinsen,…

Speeltijd: 143′

Ga kijken als je hield van United 93, Niet Schieten & The Rain.

Het verhaal: Het waargebeurd verhaal van de grootste terroristische aanslag op Noorse bodem, deze van Anders Behring Breivik op een zomerkamp op het eiland Utoya.

xxx

Ons verdict: Paul Greengrass maakte onlangs een opmerkelijke keuze. De Engelse regisseur, gekend van grote Hollywoodproducties zoals Green Zone, Captain Philips & zowat alle Bourne-films, ging het verhaal achter de extreemrechtse terrorist Anders Behring Breivik brengen. Op zich niet speciaal, maar als je weet dat deze film een volledig Scandinavische cast heeft en zijn eerste film zal zijn die beschikbaar is op Netflix, dan begrijp je wel waarom we dit een unieke keuze vinden.

22 July kenmerkt zich als een actievolle Scandinavische film met tinten van Nordic Noir in de cinematografie die doet terugdenken aan de Netflix-serie The Rain, maar 22 July is ook wel een typische Greengrass-productie met het tempo van beelden, maar ook de opbouw van het plot dat sterk doet terugdenken aan het eerdere werk van de Britse cineast. Ik denk dan aan Captain Philips, maar vooral de film waar het allemaal begon voor hem: United 93. Kenners weten dus waaraan ze zich mogen verwachten. Met deze vaststelling maakt de Engelsman maar één fout die bvb. onze Belgische trots Stijn Coninx niet maakte met Niet Schieten: de emotionele dimensie verkennen. Versta ons niet verkeerd, deze wordt uitvoerig aangehaald, maar de actie blijft toch meer op de netvliezen plakken na het uitkijken van July 22. Acteur Anders Danielsen Lie gaat in deze film volledig met de eer lopen door vakkundige de Noorse terrorist Breivik te vertolken, maar ook acteerprestaties van jong talent zoals Jonas Strand Gravli vallen op. Beiden zijn weliswaar niet het niveau van de grote Hollywood-sterren, maar we mogen toch trots zijn als Europeaan op wat deze castleden doen. Tot slot vinden we het spijtig dat 22 July zich schuldig maakt aan het politiek correcte en in dialogen de confrontatie met het spook van extreem-rechts te weinig aangaat. Een gemiste kans om jongeren die totalitaire staten wel eens zien zitten, te confronteren.

Kortom, met 22 July heeft Noorwegen zijn eigen versie van Niet Schieten op de populaire streamingdienst. Liefhebbers van Nordic Noir & historische films weten wat te streamen vanavond!

22 July recensie op Netflix België
31star1star1stargraygray