Moon Knight recensie op Disney Plus België [eerste indruk]

Moon Knight recensie op Disney Plus BelgiëMoon Knight ***

Bedenker: Jeremy Slater (Umbrella Academy)

Met Oscar Isaac, Ethan Hawke, May Calamawy, Gaspard Ulliel, Antonia Salib, Sofia Danu & de stem van F. Murray Abraham

Speeltijd: 6 afleveringen / 50 minuten per aflevering.

Ga kijken als je hield van Legion.

Het verhaal: We volgen Steven Grant, een welgemanierde cadeauwinkelmedewerker die geteisterd wordt door plotse black-outs en herinneringen heeft van een ander leven. Steven ontdekt dat hij lijdt aan dissociatieve identiteitsstoornis en zijn lichaam deelt met Marc Spector. Terwijl de vijanden van Steven/Marc steeds dichterbij komen, moeten deze twee zich een weg banen doorheen hun complexe identiteiten en geraken ze ook nog eens verzeild in een dodelijk mysterie rond machtige Egyptische goden.

Marvel Cinematic Universe Jump GIF by Leroy Patterson - Find & Share on GIPHY

Ons verdict: MoviePulpers, in de stripboekenwereld is het duidelijk dat er een shift aan het gebeuren is: Sony heeft met het geslaagde Spider-Man No Way Home getoond dat het kan wedijveren met de helden uit de Marvel Cinematic Universe van Disney & ook Warner kent een goed momentum na zijn Snyder Cut perikelen dankzij Matt Reeves’ The Batman. 2021 was een jaar in (lichte) mineur voor The Walt Disney Company & Marvel Studios met Phase 4 die niet meteen van de grond kwam bij de filmliefhebbers. Te verwachten uiteraard, gezien de MCU heel wat nieuwe figuren voorstelde.

Marvel Cinematic Universe GIF by Leroy Patterson - Find & Share on GIPHY

Onder deze nieuwe figuren krijgen we opnieuw een nieuwe naam: Moon Knight met Oscar Isaac. Deze keer opnieuw een grote naam die gecast werd door het Huis van de Muis naast Ethan Hawke onder de creatieve pen van de man achter de eerste 2 seizoenen van Umbrella Academy en met het regiewerk van de relatief onbekenden Justin Benson, Mohamed Diab & Aaron Moorhead.

Marvel Cinematic Universe Fight GIF by Leroy Patterson - Find & Share on GIPHY

Moon Knight getuigt weliswaar opnieuw van een typisch probleem van het comic book genre & de MCU in het algemeen: Hoe kan je nog origineel wezen in een genre dat tot op het bot uitgemolken is? De Moon Knight-strips nemen de retoriek over van Noah Hawley’s Legion (of moet ik omgekeerd zeggen, want misschien haalde de makers van de Fox-serie de mosterd wel bij Moon Knight) waardoor je van het begin al meteen het gevoel hebt dat je naar een kopie kijkt. En zo gaat het verder. Het regiewerk van Mohamed Diab laat dan weer denken aan onze Belgische trotsen Adil El Arbi & Bilall Fallah met Bad Boys for Life en het animatiewerk van de Egyptische Goden aan het geflopte The Mummy uit de Dark Universe. Op zich geen probleem voor het geflopte Mummy, maar zowel Legion als Bad Boys for Life zijn gerespecteerde producties (ondanks een Will Smith in de cast). Bovendien waren we erg verrast dat Ethan Hawke Oscar Isaac een beetje naar huis acteerde met zijn vertolking als Arthur Harrow doordat Isaac niet echt geloofwaardig overkomt als Brit met een white trash-accent. Hij was dan ook zo ijzersterk in Scènes from a Marriage. Tot slot moeten we eerlijk bekennen dat we de afleveringen keer op keer wel uitzagen, want ze houden je met het einde van elke afleveringen altijd wel geïnteresseerd, maar het begin van elke volgende aflevering start zo moeilijk en stelt teleur. Je ziet duidelijk dat de productie iets te rush rush is gemaakt en een beetje meer tijd had de nieuwe Marvel-serie een pak beter gemaakt.

Kortom, Moon Knight valt te bekijken, maar het maakt ons opnieuw niet warm voor Phase 4 ondanks een naam zoals Oscar Isaac. Teveel knip & plak werk. Oordeel zelf via Disney Plus België.

"Contact Lens" Official Clip | Marvel Studios' Moon Knight | Disney+

"Summon the Suit" Official Clip | Marvel Studios' Moon Knight | Disney+