Scènes from a Marriage HBO recensie op StreamzScènes from a Marriage **** 1/2

Bedenker: Hagai Levi (The Affair)

Met Oscar Isaac & Jessica Chastain basically, maar ook een beetje Corey Stoll, Nicole Beharie, Lily Jane,…

Speeltijd: 5 afleveringen / 1 uur per aflevering

Ga kijken als je hield van Marriage Story, Oslo & Malcolm and Marie.

Het verhaal: Scenes from a Marriage onderzoekt (opnieuw) de iconische weergave van liefde, haat, verlangen, monogamie, huwelijk & echtscheiding door de lens van een hedendaags Amerikaans koppel.

Oscar Isaac & Jessica Chastain in Scenes from a Marriage op Streamz

Ons verdict: Bingewatchers & streamers die de naam Hagai Levi nog niet kennen, worden aangeraden om zich dringend wat meer in te werken in het repertoire van de Israëlische scenarioschrijver. Met The Affair is hij in onze ogen van hetzelfde hout gemaakt als Big Little Lies-bedenker David E. Kelley, maar gezien zijn herkomst heeft moeite met het commerciële circuit van Hollywood. Het feit dat hij afhaakte als schrijver na enkele seizoenen van The Affair, toont dat de man zich eerder creatief wil ontwikkelen in plaats van financieel. Misschien heeft dit verlangen naar creativiteit er wel voor gezorgd dat de man de kans kreeg om voor HBO de filmklassieker uit de jaren ’70 door Zweedse regisseur Ingmar Bergman een nieuw leven te geven in de jaren 2000.

Jessica Chastain & Oscar Isaac in Scènes from a Marriage HBO recensie op Streamz

Dat Hagari Levi diepe emoties kan ontwaken in een mens heeft hij niet alleen aan zichzelf te danken voor de producties die hij schreef. In het geval van Scènes from a Marriage gaat de pluim vooral naar het duo Oscar Isaac & Jessica Chastain die de chemie tussen Scarlett Johansson & Adam Driver (ondanks de vele awards) te niet doet en letterlijk de pannen van het dak acteren. Hun acteerprestatie in Scènes from a Marriage voelt zo authentiek aan dat de balans van menig getrouwd koppel wordt getart na het kijken van enkele scènes. Scènes from a Marriage ontwijkt ook de controverse niet door het thema van abortus aan te halen en de effecten dat het kan hebben op een koppel om het al dan niet te doen. Gezien de recente beslissingen van Texas draagt Scènes from a Marriage bij tot het algemeen debat waarin de VS & Europa lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Met lange aan elkaar gewoven takes, die kijken zoals een mooi geheel, sleuren je in het verhaal, maar het heeft ook een dubbele betekentis. De focus blijft immers op het acteerwerk, maar dat geeft het verhaal & het plot de kans om zich te ontwikkelen achter de schermen. En deze heerlijke mysterie houd je aan het kijken, want net zoals bij The Affair is het heerlijk inkijken in de realiteit van dit fictief koppel zonder dat het een goedkope drama wordt à la The Bold and the Beautiful, Days of our Life, Familie of Thuis. De heerlijke symboliek achter de sterrencast die op en af de set van Scènes from a Marriage gaat, is tot slot om van de snoepen. Wat een sterk werk van cast & crew in het midden van de coronacrisis.

Kortom, benieuwd hoe echt acteerwerk eruit ziet? Een masterclass door Oscar Isaac & Jessica Chastain vind je op de filmset van HBO’s miniserie Scènes from a Marriage. Nu beschikbaar op Streamz! Zet die Emmy’s & Golden Globes maar al klaar!!!

Scenes from a Marriage new clip official - Venice Film Festival 2021