Een Goed Jaar recensie op Streamz [eerste indruk]

Een Goed Jaar recensie op Streamz [eerste indruk]Een Goed Jaar ***

Bedenker: Jean-Claude van Rijckeghem & Pierre De Clercq (Amigo’s) / Regie: Kadir Ferati Balci (Storm Lara, Hidden Assets)

Met Boris Van Severen, Jurgen Delnaet, Joke Devynck, Frances Lefebure, Johny Voners, Jeroen Perceval,…

Speeltijd: 8 afleveringen / 50 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van Glad IJs.

Het verhaal: Lenny & Erik stoten in de Ardennen per toeval op de kelder van die laatste z’n oudtante met wapens en wijn uit de Tweede Wereldoorlog. Het duo heeft dringend geld nodig en probeert een Brusselse antiquair ervan te overtuigen dat de wijn van Hitler was. Uiteindelijk blijken er meer en schimmiger figuren geïnteresseerd te zijn dan ze hadden verwacht. Hun oplichtersverhaal loopt dan ook helemaal uit de hand.

Boris Van Severen Jurgen Delnaet Joke Devynck Frances Lefebure in Een Goed Jaar

Ons verdict: MoviePulpers, Star Wars, Marvel, Stranger Things, Top Gun, Jurassic World,… Een mens weet niet meer waar te beginnen als hij wil streamen tussen alle concerten & festivals door en daar wordt nu nog een extra dimensie aan toegevoegd sinds Streamz vandaag de nieuwe Vlaamse serie Een Goed Jaar lanceert met Boris Van Severen, Jurgen Delnaet, Joke Devynck & Frances Lefebure in de hoofdrol.

Nu, Een Goed Jaar is geen De Kraak, want de Vlaamse VTM-serie gaat de humor van Glad IJs achterna, maar regisseur Kadir Ferati Balci houdt het iets serieuzer waardoor het begin al een stuk slechter start dan verwacht. De pilot overtuigde ons niet echt om verder te kijken, maar er komt verandering in. Vanaf pakweg aflevering 3 beginnen acteerprestaties van Johny Voners (misschien wel zijn beste acteerprestatie ooit?) & Jeroen Perceval te lonen met het kwartet Boris Van Severen, Jurgen Delnaet, Joke Devynck & Frances Lefebure die een mooi geheel vormt naarmate de serie vordert. De scenaristen van Een Goed Jaar hadden in onze ogen beter iets meer naar Stukken van Mensen gekeken om geloofwaardig te blijven, maar goed. Het doet z’n ding om ons bezig te houden zonder ons echt aan het schaterlachen te brengen. Tot slot is de editing van het team van Kadir Ferati Balci wat minder scherp dan deze van Storm Lara, wat ons in het algemeen doet besluiten dat Een Goed Jaar een vakkundige lokale serie is zonder meer.

Kortom, Een Goed Jaar is geen Glad IJs, maar het kwartet en de acteerprestatie van Johny Voners hield onze aandacht er bij tijdens een paar dagen streamen. Oordeel zelf, want het is nu beschikbaar op Vlaamse streamingdienst Streamz!

Johny Voners in Een Goed Jaar | Streamz

Vragen aan Boris Van Severen en Jurgen Delnaet | Een Goed Jaar | Streamz