Focus review

Focus posterFocus *** 1/2

Regie: Glenn Ficarra & John Requa (I Love You Philip Morris, Cats & Dogs)

Met Will Smith, Margot Robbie, Rodrigo Santoro, Adrian Martinez, Gerald McRaney, Robert Taylor,…

Speeltijd: 105′

Ga kijken als je hield van The Italian Job & Confidence.

Het verhaal: Meesterdief Nicky komt door een samenloop van ongelukkige omstandigheden in contact met de wondermooie bedriegster Jess die hem probeert te bestelen in een hotel. Nicky vindt dit best wel grappig en beslist de volgende dag met aandringen van Jess haar onder zijn vleugels te nemen…

Will Smith & Margot Robbie in Focus

Ons verdict: Er zijn maar een handvol acteurs die in dit leven vanwege hun karakter en overkomen alles gedaan krijgen van het publiek dat ze kunnen: dat zijn in mijn ogen Tom Cruise en Will Smith! Het imperium van de sympathiekste zwarte acteur uit Hollywood kreeg het 2 jaar terug met After Earth even te verduren: zijn focus zou niet meer op zijn carrière liggen, maar eerder bij zijn zoon Jaden die met Karate Kid onder meer naar de hemel werd getorpedeerd. Ik laat in het midden of dit terecht is al dan niet, maar het is wel een feit dat Will Smith met deze Focus en het opkomende Suicide Squad de spots weer op zichzelf zet (en hopelijk is hij slim genoeg om zijn zoon de eigen projecten te laten kiezen).

Dan is er Margot Robbie: de nieuwe hottie on the block die dankzij Martin Scorsese’s The Wolf of Wall Street de lucht in geprezen werd vanwege haar wondermooie uiterlijk en haar spontane improvisatie tegenover Leonardo DiCaprio. Her en der komt haar naam tevoorschijn in de roddelblaadjes en draagt ze duidelijk de status van meest gewilde actrice in Hollywood voor de moment. Margot Robbie is een aardige naam voor zichzelf aan het maken met interessante projecten zoals Z for Zachariah, Suite Française en uiteraard de rol van Harley Quinn in Suicide Squad.

Haal deze 2 acteurs samen en wat krijg je? Wel, goede vraag. MoviePulp vroeg zich dit ook af hoe Mr. Smith & La Robbie het met elkaar gingen vinden, want het geeft een glimpse in de DC Comics-toekomst. Regisseurs Glenn Ficarra & John Requa spelen hier handig op in en geven deze 2 de nodige intieme momenten om te tonen dat ze chemie kunnen produceren. Dit maak Focus ook heel uniek: het is sinds The Italian Job geleden dat er nog eens zoveel accent gezet wordt op een koppel. En met succes, want zelfs als man kon ik hier aardig van genieten. Verhaal & Plot? Deftig. Regisseurs lieten met I Love You Philip Morris zien dat ze een leuk verhaal kunnen schrijven en ongetwijfeld is Focus hun strafste verhaal ooit met leuke wentelingen & cliffhangers in het plot. Meteen ook het 2de dat mij in de smaak viel bij Focus. Was er dan iets niet goed? Bwah, niet echt. Maar Focus mist net dat stukje extra om het echt serieus te nemen. Daarvoor is het Heist-genre al teveel uitgemolken met kanjes zoals Layer Cake, Ocean’s Eleven & Confidence. Deze kraakfilms wisten me betrekkelijk hard bij te blijven in dit genre, maar Focus laat niet dezelfde indruk achter in mijn hart.

Besluit: Focus is één van de betere films van het voorjaar 2015, maar het blijft wat op de oppervlakte. Geniet onderaan van de clips You’re Still Sleeping, I’ve Been Thinking & Congratulations, You’re A Criminal uit Focus: