Cheyenne & Lola recensie op Film Fest Gent 2020

Cheyenne & Lola recensie op Film Fest Gent 2020Cheyenne & Lola **** 1/2

Bedenker: Virgenie Brac / Regie: Eshref Reybrouck (Cordon, Undercover, De Bunker)

Met Veerle Baetens, Charlotte Le Bon, Alban Lenoir, Sophie-Marie Larrouy, Patrick D’Assumcao, Lubna Azabal, Natalia Dontcheva, Stephen Di Tordo, Aude Zézé…

Speeltijd: 8 afleveringen / 1 uur per aflevering

Ga kijken als je hield van Undercover, Hustlers & Balle Perdue.

Het verhaal: Veerle Baetens, met kort gemillimeterd haar, is de stoere tatoeëerder Cheyenne. 6 maanden na haar vrijlating uit de gevangenis verdient ze haar kost als kuisvrouw op de veerdienst op het Kanaal. Charlotte Le Bon is de beeldschone maar onscrupuleuze Parijse bimbo Lola, die naar haar minnaar in Noord-Frankrijk afzakt. Het verleden haalt Cheyenne in als ze ziet hoe Lola de vrouw van haar minnaar vermoordt. In plaats van op de vlucht te slaan, gaan de 2 compleet tegengestelde vrouwen in zee met een misdaadbaas, die het lichaam laat verdwijnen. Als de Thelma en Louise van het Noorden worden ze vervolgens meegesleurd in de wereld van de illegale migrantensmokkel.

Film Fest Gent 2020 banner

De setting: De 47ste editie van Film Fest Gent gaat ondanks de coronacrisis door! Elk jaar in oktober stelt het festival ruim 100 langspeelfilms en 50 kortfilms voor uit de gehele wereld. De afgelopen jaren wist het festival een publiek van ruim 100.000 toeschouwers aan te trekken. Naast een officiële competitie organiseert het festival jaarlijks een reeks concerten, en gaf het op die manier een plateau aan componisten als: Ennio Morricone, Gabriel Yared, Elmer Bernstein, Michael Kamen, Patrick Doyle, Howard Shore, Georges Delerue, Hans Zimmer, Maurice Jarre, Craig Armstrong, Harry Gregson-Williams, Mychael Danna en Gustavo Santaolalla & Marco Beltrami. Sinds 2001 organiseert het festival ook de World Soundtrack Awards, de meest prestigieuze filmmuziek prijzen ter wereld. Elk jaar krijgen de beste soundtrack componisten op die manier erkenning voor hun werk. Ondertussen groeide Gent uit tot een jaarlijks meeting point voor zowel gereputeerde als piepjonge muzikale talenten. Met deze focus verwierf het festival haar eigen unieke plaats tussen de vele duizenden filmfestivals in de wereld. Zo plaatste het vooraanstaande Amerikaanse filmblad Variety in september 2007 Film Fest Gent bij de 50 niet te missen festivals van de wereld. Film Fest Gent 2020 is gepland van 13 tot en met 24 oktober 2020 met als openingsfillm Druk van Deense cineast Thomas Vinterberg en de slotfilm Soul van Disney Pixar.

Veerle Baetens in Cheyenne et Lola recensie

Ons verdict: Neen, ook de Fransen zitten niet stil op het vlak van streaming met Franse streamingdiensten zoals Salto, MyCanal & OCS en daar gaat Orange stevige stappen in zitten met de OCS Orignal-reeks Cheyenne et Lola die in Vlaanderen op Eén en bijgevolg ook op Streamz terecht zal komen ergens januari 2021. Film Fest Gent krijgt de primeur om deze Franse prestige reeks aan de buitenwereld te brengen en we weten waarom Cheyenne et Lola perfect in dat plaatje past.

De Franse serie Cheyenne et Lola is bijzonder gripping en verslavend, vooral vanwege het perfect gecaste duo de mooie Charlotte Le Bon, Franse Canadese uit o.m. The Promise, Bastille Day & Anthropoid, maar vooral Veerle Baetens, Vlaamse die naast Duelles met Cheyenne et Lola bijna haar beste rol ooit neerlegt. Daar komt nog eens Alban Lenoir uit Balle Perdue en karakterkop Patrick D’Assumcao als Franstalige Ferry, want in veel opzichten is Cheyenne et Lola een kleine kopie van Undercover, maar dan 100 keer beter uitgewerkt. Wat doet het dan beter, hoor ik je zeggen? Het verhaal is een heel stuk interessanter, omdat het niet voor de zoveelste keer wil praten over drugs. Cheyenne et Lola omarmt bovendien zijn context sterk met o.m. de Jungle van Calais in Normandië vol transmigranten die in 2019 de spuigaten uit loopt en de makers wouden het hand niet voor de mond met heel wat grofgebekte dialogen. De makers brengen ook ten gepaste tijden wat humor in de reeks wat opnieuw een pluspunt is. Het tempo is ook perfect op punt, want Vlaams regisseur Eshref Reybrouck neemt zijn tijd om het verhaal van beide vrouwen met ballen te brengen zonder de kijkers te vergeten te geven wat ze willen. Tot slot is de enscenering & muziek van topkwaliteit en toont het opnieuw dat Europese content op niveau van Netflix zeker gebracht kan worden door lokale spelers. Europese content om weer fier op te zijn!

Kortom, Cheyenne et Lola is knalharde content voor de Franstaligen onder ons en ook ons Vlamingen gaat het opnieuw interesse geven in Franse content dankzij o.m. opnieuw een sterke Veerle Baetens. Nu in primeur op Film Fest Gent 2020 & binnenkort op Streamz.