Into the Night S2 recensie op Netflix België [eerste indruk]

Into the Night S2 Netflix recensieInto the Night S2 ***

Regie: Nabil Ben Yadir (Les Barons, Dode Hoek, La Marche) & Camille Delamarre (Balthazar, The Way, Last Call) / Bedenker: Jason George (Narcos S3)

Met Mehmet Kurtulus, Pauline Etienne, Babetida Sadjo, Regina Bikkinina, Laurent Capelluto, Jan Bijvoet, Nabil Mallat, Anton Kouzemin, Ksawery Szlenkier, Vincent Londez, Alba Gaïa Bellugi, Nicolas Alechine, Coen Bril, Joe Manjón, Émilie Caen, Borys Szyc, Dennis Mojen, Javier Godino, Marie-Josée Croze, Kivanç Tatlitug,…

Speeltijd: 6 afleveringen / 40 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van War of the Worlds S2.

Het verhaal: De passagiers van Flight 21 hebben onderdak gevonden in een oude militaire Sovjet-bunker in Bulgarije, weg van de zon. Helaas is dat maar van korte duur wanneer door een ongeluk een groot deel van hun voedselvoorraad wordt vernietigd en hun leven weer onzeker is. Ze reizen vervolgens af naar de Global Seed Vault in Noorwegen in een wanhopige poging om te overleven. Maar ze zijn niet de enigen met dat idee… Voor het algemeen belang moet de groep opsplitsen, aardig zijn tegen de militaire bemanning en offers brengen in een race tegen de klok.

Mehmet Kurtulus en Laurent Capelluto in Into the Night S2 op Netflix België

Ons verdict: Terwijl de streamingdiensten van grote filmstudio’s zoals Disney met Disney+, Warner Bros. met HBO Max & NBCUniversal met Peacock nog in groeifase zijn, is Netflix al een tijdje een gevestigde waarde in Europa, waardoor de populairste streamingdienst van de wereld met meer dan 200 miljoen wereldwijde gebruikers noodgedwongen is om af en toe te investeren in lokale content. Voor Vlaanderen gingen ze al slim te werk door samen met VRT in de productie van Undercover te stappen en voor Brussel & Wallonië investeerden ze in Into the Night, een nieuwe Belgische Netflix-serie in het Frans & Engels met een uitgebreide internationale cast uit heel Europa, maar ook Rusland & Turkije. Voor ons Vlamingen komt Jan Bijvoet uit De Patrick & Nabil Mallat uit Cool Abdoul & Patser terug, terwijl Anton Kouzemin (Suite Francaise) aansluit bij dit 2de seizoen van Into the Night en de regie ook in handen komt van een getalenteerde Belg: Nabil Ben Yadir.

Nabil Ben Yadir & Camille Delamarre regisseren Into the Night S2 voor Netflix België

Britse bedenker Jason George heeft een ander idee vol gewaagde keuzes in gedachte met zijn Netflix-reeks waardoor het begin van het 2de seizoen van Into the Night een heel andere wordt als zijn voorganger. De scherpe editing is gestript (hoewel het niet inboet op suspense) en het plot zoekt vooral de confrontatie op met de overlevenden die proberen te ontsnappen van de verschroeiende hitte van de zon in plaats van de dynamiek op het vliegtuig. In veel opzichten doet het wat terugdenken aan de andere Europees-Britse productie War of the Worlds, maar met de focus op de levens van de personages probeert Into the Night S2 zijn verwijzing naar Lost niet te verliezen. Opnieuw moeten we het doen met bijzonder weinig special effects, dus haalt Nabil Ben Yadir de cinematografie die we kennen uit zijn vorige werk naar boven en worden de special effects gehouden tot bepaalde key moments. Sommige dingen konden weliswaar beter uitgewerkt worden in het begin (zoals bvb. het voedsel dat schaars wordt). Van de cast maakt Mehmet Kurtulus opnieuw indruk naast Pauline Etienne, Babetida Sadjo, Regina Bikkinina, Laurent Capelluto & Jan Bijvoet, maar het is vooral Nabil Mallat die met Cool Abdoul meer zelfzeker wordt en groeit met zijn personage Osman. Tot slot blijven we nog steeds op onze honger rond het concept van een moordende zon.

Kortom, Into the Night S2 zoekt inspiratie in eigen land en gaat War of the Worlds achterna. Niets wat we nog niet hebben gezien, dus laat er opnieuw je favoriete serie of je nachtrust niet voor.

Into the Night: Seizoen 2 | Officiële trailer | Netflix