His Dark Materials S3 recensie op Streamz [eerste indruk]

His Dark Materials S3 recensie op StreamzHis Dark Materials S3 ****

Bedenker: Jack Thorne (His Dark Materials)

Met Dafne Keen, Amir Wilson, Ruth Wilson, Lin-Manuel Miranda, James McAvoy, Andrew Scott, Adewale Akinnuoye-Agbaje,…

Speeltijd: 8 afleveringen / 55 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van Mortal Engines & Golden Compass.

Het verhaal: Met het einde van het vorige seizoen kwamen we er eindelijk achter wat het mysterieuze Dust is. Dust, ook wel donkere materie genoemd, blijken engelen te zijn die tussen de verschillende universums reizen. Zij die streden tegen één van hunzelf die zich plots ‘de schepper’ noemt, maar eeuwen geleden die strijd verloren. De schepper heeft ondertussen controle over alle theologische instituten. Nu hopen de engelen door een laatste rebellie, door alle universums heen, de schepper van de troon te stoten. Lord Asriel, Lyra en Will zijn alle drie zeer belangrijke pionnen in deze strijd. Lyra is ondertussen door haar moeder ontvoerd en in slaap gehouden. In haar dromen ziet ze haar dode vriend Roger, die haar om hulp vraagt en wil dat ze naar het land van de doden komt. Daar kan ze maar op één manier naartoe gaan, met de subtle knife dat Will in handen heeft.

James McAvoy in His Dark Materials S3 recensie op Streamz

Ons verdict: Net als bij het 1ste seizoen van His Dark Materials, werd het 2de seizoen afgesloten met een enorme cliffhanger. Seizoen 3 neemt meteen een vliegende start. Zo vliegend zelfs, dat het met momenten erg chaotisch overkomt. Zeer grote aanrader om een samenvatting van het vorige seizoen nog eens te bekijken, want de scenes tussen de personages, en de universums waar ze zich in bevinden, wisselen zich in een razendsnel tempo af. Het is duidelijk dat we naar de grote finale gaan, er zijn nu éénmaal maar 3 boeken, de strijd tegen de ‘Hemel’ wordt steeds feller. Diezelfde ‘Hemel’ opent ook alle registers, wat zich vertaalt in steeds meer religieuze radicale reacties tegen de godslasteraars. Maar ook de strijdkrachten tegen de Hemel worstelen vaak met morele keuzes. En ja, daar wordt ook flink in gefaald. Zo is het als kijker eigenlijk erg moeilijk om in heel deze strijd een kant te kiezen, wat het
misschien ook net interessanter maakt. Er is namelijk geen zwart-wit.

xxxxx

En in al dat geweld heb je 2 kinderen van 2 universa die met elkaar verbonden zijn door vriendschap & toekomstvoorspellingen. Ondanks het veel wisselen van locaties is hun band meteen
wat heel de serie bij elkaar houdt. Het doel van de twee is uitgestippeld, maar wordt geregeld afgeleid door hun eigen zoektochten, wat ervoor zorgt dat de diepgang van de personages nooit wegvalt. Met andere woorden, de opbouw naar de grote finale zit mooi in elkaar en zorgt dat je geregeld op het puntje van je stoel gaat zitten. Zelfs in dit laatste seizoen hebben de makers ervoor
gezorgd dat je nooit 100 procent zeker weet hoe veel hoofdpersonages in elkaar zitten, bij ieder antwoord komen er vaak weer 2 vragen bij. Boeiend, maar soms ook vermoeiend.

Visueel blijft deze serie een pareltje. De CGI van de dieren is perfect gedaan, de locaties zijn om je duimen en vingers bij af te likken en alles tezamen zorgt ook dit seizoen dat je in no time wordt meegezogen in het verhaal. Dat HBO slechts één aflevering per week vrijgeeft is een kleine marteling, maar ook weer zo hard waard.

Kortom, His Dark Materials is met dit 3de seizoen tot zijn einde aan het komen en haalt daarbij alles uit de kan. Te streamen vanaf vandaag op de Home of HBO België, Streamz.

Met dank aan Renilde