The Best of Dorien B. recensie op Galway Film Fleadh

The Best of Dorien B. ***

Regie: Anke Blondé (Dura Lex, Mister Frits)

Met Kim Snauwaert, Jelle De Beule, Katelijne Verbeke, Dirk Van Dijck, Robrecht Vanden Thoren, Wine Dierickx, Isabelle van Hecke,…

Speeltijd: 94′

Ga kijken als je hield van Trio.

Het verhaal: Dorien B. heeft alles om gelukkig te zijn: een succesvolle man als dokter, 2 schattige kinderen & een dierenartsenpraktijk vol kleine huisdieren. Maar wanneer ze haar ouders betrapt op jarenlang bedrog en haar man wel erg close blijkt te zijn met een collega, begint ze te twijfelen. Een telefoontje met slecht nieuws is de druppel. Ze voelt zich verloren, kan bij niemand terecht. Dorien evalueert haar leven, is dit het dan?

xxx

De settings: The Galway Film Fleadh is het filmfestival van Ierland dat sinds 1989 een deel uit maakt van the Galway Arts Festival. Het kleine maar coole filmfestival in Europa is aan zijn 31ste editie toe en loopt van 9 tot en met 14 juli 2019. The Best of Dorien B. won er de prijs voor Beste Internationale Film.

Kim Snauwaert in The Best of Dorien B

Ons verdict: Vrouwen krijgen een alsmaar prominentere rol in de internationale filmscène en Vlaanderen kan niet achterblijven. The Best of Dorien B. is zonder twijfel een product van die tijdsgeest om het leven van de hardwerkende (huis)vrouw in de schijnwerper zetten.

Anke Blondé doet dit enerzijds met authenticiteit (als gewezen casting director van Broken Circle Breakdown, Beau Sejour & De Helaasheid der Dingen castte ze hoofdrolspeelster & debutante Kim Snauwaerts aan de schoolpoort), maar anderzijds ook met een behoorlijke portie humor die we de laatste paar jaren wel wat missen in ons klein landgedeelte na een uitgebreide geschiedenis te hebben in het komische genre. Kim Snauwaert ondersteund door Jelle De Beule, Katelijne Verbeke & Dirk Van Dijck leveren een prestatie met de nodige finesse, gezien de humor niet zo zeer plastisch uitgedrukt wordt, maar eerder ontstaat vanuit de nuchtere dialogen & geweldige situationele toevalligheden in The Best of Dorien B. Samen met de slimme muziekkeuzes krijgen wel eindelijk eens een Vlaamse film die grappig en romantisch is zonder in het cliché te hervallen. Dank u, VAF! Het tempo van The Best of Dorien B. alsook de cinematografie is zeer aards zoals de meeste films van eigen bodem, maar lieten ons toch van tijd tot tijd terugdenken aan het recente Trio of ander romantisch komedische werk van schrijver Jean-Claude Van Rijckeghem (Brasserie Romantiek, Man zkt vrouw, Aanrijding in Moscou). Tot slot vinden we het misschien wel een verloren kans dat de verhaallijn van The Best of Dorien B. een paar keer opnieuw moet herstarten, maar met zijn vlotte speelduur van om en bij de 100 minuten is hij zeker toegankelijk te noemen.

Kortom, The Best of Dorien B. is misschien niet de beste Vlaamse film van het jaar, maar het toont wel de richting waarin de Vlaamse komedies moet evolueren. Goedgekeurd door MoviePulp.be! Pik het mee vanaf 11 september 2019 in Belgische bioscopen!!!