Light of my Life recensie op iTunes

Light of my Life recensieLight of my Life **

Regie: Casey Affleck (I’m Still Here)

Met Casey Affleck, Anna Pniowsky, Elisabeth Moss, Tom Bower, Timothy Webber,…

Speeltijd: 119′

Ga kijken als hield van The Road, A Ghost Story & A Quiet Place.

Het verhaal: Als in de nabije toekomst een dodelijke pandemie de wereld drastisch verandert, besluit Caleb met zijn dochter Rag te vluchten naar de bossen. Terwijl hij haar probeert te beschermen tegen de gevaren in deze nieuwe wereld komt hun relatie hevig onder druk te staan.

xxxxxx

Ons verdict: Met de Belgische bioscopen die vanwege de lockdown pas vanaf de zomer weer openen, blijven heel wat onafhankelijke distributeurs niet bij de pakken zitten. Daarom lanceert The Searchers na o.m. Lumière, CineArt, Cinemien, Imagine, September & O’Brother vanaf deze week een reeks van hun films die in bioscopen moesten verschijnen, maar dat niet konden vanwege de coronacrisis. Next stop is Light of my Life van, door & met niemand minder dan Casey Affleck, broer van Ben Affleck & Oscar-winnaar van Manchester by the Sea.

Laat ons meteen met de deur in huis stappen, Light of my Life mag dan 4 sterren krijgen van IndieWire, The Independent & meer, ons lag het simpelweg niet. De nadruk op de monologen & de dialogen tussen vader & dochter in de film stoorde ons mateloos: Zo moet Light of my Life één van de slechtste openingen ooit hebben, vol arty improvisatie dat gewoonweg nergens op slaat. Verder gebeurt er bijzonder weinig in Light of my Life met een opbouw die af en toe zoals A Quiet Place intrigeert met een flashback naar het verleden. Maar in zijn geheel niet bepaald overtuigt, vooral gezien de bedenkelijke plotwendingen (cfr. discussiëren over het al dan niet bewonen van een verlaten huis, maar wel vluchten naar een kerk om er maar 1 te noemen) in het scenario. Spijtig, gezien de huidige context van een pandemie ideaal bij de film past. Als compensatie krijgen we wel doorheen het 2de langspeeldebuut van Casey Affleck als regisseur een aardige enscenering met fraaie beelden in de Canadese Okanagan Valley, mooie deuntjes door Daniel Hart (A Ghost Story, Peter en de Draak, The Old Man & the Gun) en een vakkundige cinematografie door Adam Arkapaw (Assassin’s Creed, The Light Between Oceans, MacBeth). Tot slot eindigt Light of my Life nog op een hoge noot, maar als dit de levenslessen zijn van een man die in opspraak kwam vanwege seksuele intimidatie, dan is er veel meer waaraan je jouw tijd momenteel kan besteden in het week of het weekend.

Kortom, Light of my Life is een schoolvoorbeeld van hoe A Quiet Place niet moest zijn. Teveel eindeloze dialogen, te trage shots & bedenkelijke plotwendingen. Laat hem gerust op de digitale boekenlade liggen.