Guust Flater filmrecensie

Vlaamse Guust Flater recensieGuust Flater * 1/2

Regie: Pierre-François Martin-Laval (Les Profs)

Met Théo Fernandez, Pierre-François Martin-Laval, Arnaud Ducret / Vlaamse stemmen van Dries De Vis, Bob Selderslaghs & Frances Lefebure

Speeltijd: 83′

Ga kijken als je hield van de Franse live action Astérix-films.

Het verhaal: Guust Flater begint als stagaire bij de start-up Aupetitcoin en krijgt het al vlug aan de stok met zijn baas Pruimpit die het niet zo leuk vindt dat hij zijn meeuw & kat naar het werk neemt.

De cast van de Guust Flater film met Théo Fernandez & Pierre-François Martin-Laval

Ons verdict: We leven in een wereld waarin (Amerikaanse) stripboekverfilmingen big business zijn en de Marvel’s & DC’s van deze wereld gigantische franchises op poten zetten. Zelfs televisiekanalen doen mee met Riverdale en de Arrowverse. België heeft een rijke cultuur aan stripfiguren met het werk van Hergé, Marc Sleen, Willy Vandersteen & jawel André Franquin, dus het moet toch wel mogelijk zijn om vanuit ons klein landje meer te betekenen voor de hedendaagse filmindustrie. We hebben al een mooi voorbeeld met de eerste film van Kuifje en een verfilming van één van de bekendste figuren door André Franquin (Guust Flater) moet dan ook niet als een verrassing klinken. Maar dit moet je mij eens verklaren: Anno 2018 verovert motion capture met The Jungle Book & Belle en het Beest de wereldwijde bioscopen en zijn special effects meer dan ooit beschikbaar tegen een goedkope prijs. En wat doen de makers van Guust Flater? Juist, de Fransen halen de trukken uit de oude doos boven die ze gebruikten in de jaren dat Gérard Depardieu nog in Frankrijk woonde en Franse Asterix & Obelix-films een grote toeloop te been bracht aan de Belgo-Franse box office. Zucht…

De nieuwe Guust Flater of Gaston Lagaffe neemt je een tijdje terug in de tijd en hoewel de film zeker trouw blijft aan zijn origine is de uitwerking om te schreeuwen. Met scenario’s die typisch zijn voor slechte Franse humor in combinatie met goede oude slapstick krijgen we humoristische ‘toestandjes’ die laten terugdenken aan onze Vlaamse FC De Kampioenen. Bad move! Bovendien trekt de regisseur en acteur Pierre-François Martin-Laval van in het begin de spotlights naar zich toe, terwijl eigenlijk de jonge Théo Fernandez nog de enige is die iets of wat leuk uit de hoek komt in de eerste minuten als het hoofdpersonage Guust Flater. Apart, toch? Andere castleden zoals Jimmy Labeeu & Alison Wheeler worden noodgedwongen om een belachelijke versie van de personages uit de Guust Flater-strip te spelen en je vraagt jezelf meteen af waarom dit niet beter kan. Waarom kan er niet op een andere manier naar deze Belgische strippersonages gekeken worden om een voortreffelijke film op het witte doek te brengen?

Kortom, bedenker André Franquin draait zich om in zijn graf met deze Guust Flater-verfilming. Voor dit beschaamtelijk werk zijn er gewoon geen woorden.

Vlaamse Guust Flater recensie
11stargraygraygraygray