Jack Ryan S1 recensie op Amazon Prime Video

Jack Ryan recensie op Amazon Prime VideoTom Clancy’s Jack Ryan S1 *** 1/2

Bedenker: Carlton Cuse & Graham Roland (Rampage, Bates Motel, Lost)

Met John Krasinski, Wendell Pierce, Ali Suliman, Abbie Cornish, Dina Shihabi, John Hoogenakker, Ron Canada,…

Speeltijd: 8 afleveringen / 45 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van Green Zone & Mile 22 met de achtergrond van Tyrant.

Het verhaal: Jack Ryan is een analist die werkt voor de CIA en die dankzij zijn input, expertise, gedrevenheid & ervaring door Langly wordt ingezet om samen met zijn baas James Greer een gevaarlijke terrorist op te sporen en uit te schakelen.

Ons verdict: Amazon is al een tijdje bezig om de oorlog aan te gaan tegenover Netflix, maar de aanval ging altijd gepaard met kleine veldslagen. Die tijd is nu voorbij, want met grote producties zoals The Romanoffs & Lord of the Rings-serie is de e-commerce gigant serieus begonnen met de gas te geven en Jack Ryan heeft ons een voorsmaakje in wat we mogen verwachten.

John Krasinski is Amazon's Jack Ryan

John Krasinski is de nieuwe Jack Ryan voor Amazon en zijn stijl die je zou moeten kennen van o.m. A Quiet Place & 13 Hours kentekent zich vanaf de eerste minuten in de nieuwe televisieproductie. Krasinski is een veel kalmere en serenere Jack Ryan tegenover namen zoals Chris Pine (Shadow Recruit), Ben Affleck (Sum of All Fears), Harrison Ford (Patriot Games, Clear and Present Danger) & Alec Bladwin (The Hunt for the Red October) wat in schril contrast staat tegenover Wendell Pierce uit Suits die een veel serieuzere James Greer is dan pakweg een James Earl Jones. Amazon’s Jack Ryan voelt dan ook veel meer aan als een prequel die zo strak mogelijk bij de realiteit wil blijven van het echte werk bij de CIA en de nieuwe wereldorde na 9/11 & de aanslagen in Parijs. De actie bouwt aflevering per aflevering gestaag op, wat duidelijk een nieuwe trend is als je het legt naast andere spionagefilms zoals een Mission: Impossible – Fallout of Spectre. De special effects zijn mooi afgewerkt voor een televisieserie, hoewel we op het vlak van leuke cameraperspectieven op onze honger zitten. Tot slot is het algemene verloop van Amazon’s Jack Ryan niet anders dan het verhaal achter een serie zoals CBS’ MacGyver, want we hadden meer verwacht dat de afleveringen gingen inspelen op elkaar. De climax van de laatste 2 afleveringen vonden we wel solide.

Kortom, Amazon Prime Video is volledig uit de startblokken voor dit jaar. Profiteer van deze Jack Ryan om te zien wat de e-commerce gigant in petto heeft voor de toekomst van online streaming.

31star1star1stargraygray