Black Beauty recensie op Disney Plus België

Black Beauty recensie op Disney Plus BelgiëBlack Beauty *** 1/2

Regie: Ashley Avis (Adolescence, Deserted)

Met Iain Glen, Mackenzie Foy, Claire Forlani, Calam Lynch en de stem van Kate Winslet

Speeltijd: 108′

Ga kijken als je hield van Spirit, War Horse, The Horse Whisperer,  en toch ook wel een beetje Titanic.

Het verhaal: In deze moderne nieuwe versie van Anna Sewell’s tijdloze klassieker, volgen we Black Beauty, een wild paard geboren in het westen van Amerika. Weggehaald bij haar familie, wordt Beauty ondergebracht bij de Birtwick stallen, waar ze tienermeisje Jo Green ontmoet. Beauty en Jo krijgen een onbreekbare band die Beauty door verschillende hoofdstukken, uitdagingen en avonturen in haar leven leidt.

De cast van Black Beauty in Black Beauty recensie op Disney Plus België

Ons verdict: God, er is toch al wel wat rolprent gebruikt om de klassieke roman Black Beauty van Anna Sewell uit 1877 te brengen naar de mens. In mijn jeugdjaren herinnerde ik me de kindershow die bij de openbare omroep diende ter vervanging van Lassie of Zorro als alle afleveringen op waren. Maar er waren  ontelbare cartoons en de film uit de jaren ’90. Te weten dat deze dan nog de zoveelste heruitgave was, gezien mijn ouders in hun jeugdjaren ook allemaal opgroeide met het verhaal van het mooie, heldhaftige, zwarte paard.

Het verhaal van Black Beauty is tijdloos en deze keer doet Disney een poging om dit verhaal over de populaire mustang met de stem van Kate Winslet tot bij de streamer te brengen. Het slaagt daar aardig in voor verschillende redenen. Enerzijds past het verhaal van Black Beauty perfect in de leefwereld van de Disney Plusser en het algemene aanbod dat Disney Plus wil brengen: Kindvriendelijk en voor de hele familie. Maar het werkt ook nog iets anders goed uit. De structuur en opbouw mag dan te traag zijn of zelfs ondermaats zijn voor een bioscoopfilm, het speelt in op de nieuwe manier van films & series consumeren. Terwijl je bvb. een 2de scherm in de handen hebt, kan je nog steeds gemakkelijk volgen en de jongelingen onder ons kunnen handig doorspoelen naar hun geliefkoosde stukjes in de film. Iets wat ons voor de eerste keer opvalt hoe je een film anders moet bekijken, want iedere film of serie heeft zijn medium in onze ogen. Emotioneel doet regisseuse Ashley Avis ook een goede zaak, want menig paardenliefhebber zal de sluizen moeten openzetten bij het kijken van Black Beauty. Het liet ons denken aan de zoveelste film met een hond in de hoofdrol waar ondertekende altijd een zwak voor heeft. Anderzijds is Black Beauty wel uit een ander hout gesneden dan het recente Lassie dankzij de koppen van Iain Glen & Mackenzie Foy en het meer professionele productieproces van The Walt Disney Company (trust the process, right?). Toch is het niet allemaal rooskleurig: De nieuwe Disney Plus Originals-film ontsnapt met deze 2020-versie van Black Beauty niet aan de nodige clichés in het genre (cfr. meteen een volle rit elegant op een paard zitten zonder zadel bij de eerste poging? Yeah right!), maar het manoeuvreert daar af en toe handig rond als je kijkt naar hoe de romance van Jo Green & George Winthorp wordt ingevuld. Tot slot doen de makers een ode aan het boek door het mishandelen van paarden aan te kaarten in de film (***snaps for Disney***). Dat gezegd zijde, is Black Beauty weliswaar niet van het niveau van The Mustang of zelfs de animatiefilm Spirit die een voortreffelijke opbouw heeft.

Met andere woorden, het verhaal van Black Beauty komt op een moderne manier terug tot leven op de familievriendelijke streamingdienst Disney Plus België. Het past perfect in het rijtje van andere Disney Original-films zoals Lady and the Tramp, maar het is geen Togo of The Mustang.