Loki recensie op Disney Plus BelgiëLoki *** 1/2

Bedenker: Michael Waldron (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) / Regie: Kate Herron (Sex Education S1, Daybreak)

Met Tom Hiddleston, Owen Wilson, Gugu Mbatha-Raw, Richard E. Grant, Sophia Di Martino, Jonathan Majors,…

Speeltijd: 6 afleveringen / 50 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van Guardians of the Galaxy vol. 2, Men in Black, maar vooral WandaVision.

Het verhaal: De strijd van Loki & zijn verwanten met Time-Keepers & de bureaucratische medewerkers van de Time Variance Authority (TVA), de bewaarders van de huidige MCU-tijdlijn.

Tom Hiddleston in Loki recensie op Disney Plus België

Ons verdict: Engelse acteur Tom Hiddleston is terug in de laatste van de eerste 3 aangekondigde Marvel-series op Disney Plus, Loki. De God van het Onheil komt daarbij verrassend terug, gezien hij als één van de eerste de geest liet bij Thanos in The Avengers: Infinity War en iedereen stond te popelen hoe dat zal gebeuren door bedenker Michael Waldron onder regie van Kate Herron. Die klus was snel opgeklaard en op zich goed gevonden, maar…

Sophia Di Martino in Loki recensie op Disney Plus België

De allereerste vijand van de Avengers nam altijd de iets mindere Marvel-films voor zijn rekening met als dieptepunt Thor 2: The Dark World en ook Loki lijkt daar in het begin niet aan te ontsnappen. Loki’s verhaallijn is complex vanaf de pilot en soms moeilijk te volgen (ook voor menig comic book-fan zoals mezelf). Al een geluk betert dit pakweg na de helft van het seizoen met een zeer sterke comeback vanaf aflevering 4. Net zoals WandaVision is de geheimzinnigheid datgene waar je als kijker Loki voor zal volgen tot het einde, samen met de eindeloze MCU & bijgevolg het feit dat er meer en meer aanwijzingen komen dat de Fantastic Four wel eens een nieuwe team-up film op het niveau van The Avengers zal worden met zoveel Marvel-content (WandaVision met S.W.O.R.D., Loki met Time Variance Authority, de multiverse van  Spider-Man No Way Home, Ant-Man & the Wasp: Quantumania) & Doctor Strange in the Multiverse of Madness) dat potentieel naar hen kan verwijzen.

Maar dat belet ons niet om kritisch te zijn op Disney Plus’ Loki: We verwijten de relatief onervaren regisseuse Kate Herron wiens editing niet al te scherp is in de eerste afleveringen en de cinematografie die zeer donker & stoffig is. Liefhebbers van Loki en zijn strips worden wel in de watten gelegd met heel wat Loki-lore zoals Classic Loki, Kid Loki, Lady Loki, Boastful Loki, Alligator Loki, Alioth in de void, Kang the Conquerer (of moeten we zeggen Iron Lad?), Chronopolis,… die vrijspel krijgen in deze Marvel-serie (en daarbij wat geforceerd de LGBTQ-stempel meekrijgt), alsook is de chemie tussen Tom Hiddleston & Owen Wilson van goed niveau. De prestaties van het duo werken bijna zo verslavend als de combinatie Ben Stiller & Owen Wilson en dat na één samenwerking. Sophia Di Martino in exchange met Hiddleston shipten we ook best wel. Tot slot binget Loki wel vlot en zorgt bedenker Michael Waldron samen met Kevin Feige ervoor dat Loki tot op het allerlaatste een stevige comeback maakt. Oh, en we vergaten nog te zeggen dat de muziek van Loki door de Britse Natalie Holt top is.

Met andere woorden, Marvel Studios maakt van Loki een 2de versie van WandaVision en werkt de boel maar net op tijd goed af met een geslaagd eindverloop & ontknoping. Vanaf vandaag volledig te zien op Disney Plus België!

Marvel Studios' LOKI | EPISODE 4 'POST-CREDIT' SCENE | Disney+