Het Tweede Gelaat recensie

Nieuwe poster van Het Tweede GelaatHet Tweede Gelaat ****

Regie: Jan Verheyen (Dossier K, Vermist, Het Vonnis)

Met Koen De BouwWerner De Smedt, Greg Timmermans, Hendrik Aerts, Jurgen Delnaet, Chris Van den Durpel, Hilde Heijnen, Sofie Hoflac, Sven De Ridder, Greet Verstraete, Kim HertogsMark Arnold, Christel Domen,

Speeltijd: 127′

Ga kijken als je hield van andere Vlaamse thrillers door Verheyen zoals Vermist & Dossier K.

Het verhaal: De ooit onvoorwaardelijke vriendschap tussen politiecommissarissen Vincke & Verstuyft wordt getest als het duo wordt geconfronteerd met een reeks gruwelijke moorden door een potentiële seriemoordenaar.

Werner De Smedt en Koen De Bouw als Vincke & Verstuyft in Het Tweede Gelaat door Jan Verheyden

Ons verdict: Iedereen die in de jaren ’80 is geboren, mocht in 2003 met een grote lach op zijn gezicht kijken hoe Erik van Looy voor de eerste keer Hollywood aan de Schelde bracht met De Zaak Alzheimer. Regisseur Jan Verheyen nam dankzij het succesvolle Vermist de fakkel over in 2009 met een vervolg op de Vincke & Verstuyft-boeken door schrijver Jef Geeraerts Dossier K dat op zich al een stukje minder was. Anno 2017 is een thriller zoals Het Tweede Gelaat geen nieuwigheid meer in Belgische cinema’s en hertekenen genrefilms van talenten zoals Erik van LooyMichael R. RoskamRobin Pront en Jonas Govaerts het Vlaamse filmlandschap. Maar te zwijgen over televisieseries zoals Beau Sejour, Cordon & Tabula Rasa die de Vlaamse cinema een klein hakje zetten, maar goed. Aan de resultaten van De Premier zie je dat het uitgemolken thriller-genre het moeilijk heeft in Vlaanderen en dat zet meteen bepaalde verwachtingen voor het einde van deze trilogie.

Werner De Smedt en Sofie Hoflac in Het Tweede Gelaat

Wat doet Jan Verheyen? Schitteren. Hij kiest op papier voor veilige opties met een vertrouwde Vlaamse cast (waarin Werner De Smedt uitblinkt), een grimmige sfeer die we kennen van Deense thrillers zoals o.m. The Killing & The Bridge en 3.5 miljoen euro budget voor Amerikaans spectakelcinema. Maar hij zet wel al zijn troeven op een Se7en-achtig scenario met een knipoog naar Game of Thrones & The Dark Knight Rises van de hand van Carl Joos. En dat is gewaagd, maar geslaagd. Samen met verfijnde shots in prachtige locaties rondom Antwerpen kunnen we enkel maar zeggen: Puik werk, Verheyen.

Besluit: Het Tweede Gelaat is een solide thriller in een Vlaams jasje en daar kunnen we alleen maar trots op zijn.