Nightmare Alley recensie door Guillermo del ToroNightmare Alley ** 1/2

Regie: Guillermo del Toro (Shape of Water)

Met Bradley Cooper, Cate Blanchett, Toni Collette, Rooney Mara, Richard Jenkins, Willem Dafoe, David Strathairn, Holt McCallany, Ron Perlman, Clifton Collins Jr. ,…

Speeltijd: 150′

Ga kijken als je hield van Dumbo & Shape of Water.

Het verhaal: Een ambitieuze kermismedewerker met een talent voor het manipuleren van mensen met zijn welgekozen woorden haakt aan bij een vrouwelijke psychiater die nog gevaarlijker is dan hij.

Bradley Cooper in Nightmare Alley recensie

Ons verdict: 2017 was een verrassend filmjaar voor Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro. Na ontelbare Hollywood-producties zoals Hellboy, Pacific Rim, Pan’s Labyrinth, Crimson Peak & zelfs Blade 2, kreeg hij eindelijk erkenning voor zijn werk met The Shape of Water. Het donker sprookje won 4 Oscars waaronder beste regie. Inmiddels zit de man niet stil met schrijfwerk voor The Witches en de Pinocchio-verfilming voor Netflix, maar als eerste grote langspeelfilm na zijn Oscarfilm kiest hij voor Nightmare Alley, een remake van een film uit de jaren ’40.

Met Nightmare Alley spat het neo noir van het witte doek. Dat is dan meteen ook de grootste troef van de film, de cinematografie door Dan Laustsen (John Wick: Chapter 2, The Shape of Water) is heerlijk om te aanschouwen en transformeert je in de donkere sferen van een Dumbo. Maar dan gaat het van kwaad naar erger. Bradley Cooper vindt zijn vorm uit A Star is Born niet terug en de hele cast met namen zoals Cate Blanchett, Toni Collette, Rooney Mara, Richard Jenkins, Willem Dafoe, David Strathairn, Holt McCallany, Ron Perlman & Clifton Collins Jr. vormt in het algemeen een raar geheel. Het is een aligaartje van karakterkoppen uit Hollywood die individueel presteren, maar het is allesbehalve een circusbende (of net wel?). Maar de grootste boosdoener is de te lange speelduur van 2 uur en een half, die Nightmare Alley opdeelt in 3 grote verhalen zonder dat het op een moment één lijn vormt. Best wel spijtig voor een productie van dit kaliber (=60 miljoen dollar).

Kortom, met Nightmare Alley krijg je waar voor je geld in termen van speelduur, maar entertainment is wat anders. Vanaf morgen in Belgische bisocopen.

NIGHTMARE ALLEY | "No Good" Clip | Searchlight Pictures

NIGHTMARE ALLEY | "Carousel" Clip | Searchlight Pictures