Een Verkeerde Toekomst recensie door Michael R. Roskam

Een Verkeerde Toekomst recensie door Michael R. RoskamEen Verkeerde Toekomst ***

Regie: Michael R. Roskam (Rundskop, Le Fidèle, The Drop)

Met Jan Decleir, Natali Broods & Romy Louise Lauwers

Speeltijd: 13′

Ga kijken als je hield van Niet Schieten & Cordon.

Het verhaal: Welke erfenis willen onze politici nalaten? De klimaatverandering slaat nu al hard toe, vooral in ontwikkelingslanden. Dat is geen doemdenkerij, maar de realiteit. Met deze kortfilm roepen we onze politici op om moed te tonen. Om niet terug te plooien binnen de eigen grenzen, maar voluit te kiezen voor internationale samenwerking en solidariteit. En om op lange termijn te durven denken. Dat is niet alleen nodig voor ons klimaat, maar ook voor armoede, ongelijkheid, migratie en mensenrechten. Het resultaat van zo’n beleid is dat iedereen erop vooruit gaat. De keuzes van vandaag bepalen de wereld van morgen.

Michael R Roskam & Romy Lauwers op persmoment van Een Verkeerde Toekomst

Ons verdict: Propaganda op MoviePulp.be? Voor alles is een eerst keer, alsook de eerste keer dat we effectief een kortfilm recenseren en het feit dat de eerste Vlaamse science fiction film bekeken. Nu, science fiction (en propaganda overigens) is een groot woord, want grote special effects zijn er niet in Een Verkeerde Toekomst. In ruil krijgen we met Een Verkeerde Toekomst een politiek statement van 11.11.11 met een creatieve invulling zoals enkel Michael R. Roskam dat kan en acteeprestaties door Jan Decleir, Natali Broods & opkomend talent Romy Lauwers.

Jan Decleir op Een Verkeerde Toekomst foto

Het Vlaamse realisme komt vanaf de eerste minuten naar boven in Een Verkeerde Toekomst met het accent op dialogen en het concept van spijt als de politiek & bevolking vandaag niks doet aan de klimaatproblematiek. Mooie boodschap. Dat gezegd zijnde, zaten we serieus op onze honger, want de kortfilm is veel te kort en heeft geen aandacht voor het individu in de maatschappij en het realistische dystopisch beeld van Roskam gaat niet heel diep op het maatschappijbeeld van België in de toekomst. Mensen zullen daardoor minder verbinding met de politieke boodschap hebben. Ook is er verder niet veel nagedacht over de visuele toekomst hoewel er met bvb. de combinatie van glas & hout in technologie en de impact op Brugge & Brussel toch een beetje een poging gedaan wordt om een toekomstbeeld te brengen. Tot slot vonden we de dialogen zeer steriel waardoor je again weinig voeling met de personages krijgt.

Kortom, Een Verkeerde Toekomst is Roskam’s antwoord op de klimaatproblematiek, maar wie dieper wil gaan, zal serieus op zijn honger zitten. Voer voor klimaatbetogers & Groen? Bekijk de volledige film hier.

31star1star1stargraygray