The Spy recensie op Netflix België

Bedenker: Gideon Raff (Homeland, Tyrant)

Met Sacha Baron Cohen, Noah Emmerich, Alexander Siddig, Uri Gavriel, Hadar Ratzon Rotem, Yael Eitan, Moni Moshonov,…

Speeltijd: 6 afleveringen / 1 uur per aflevering

Ga kijken als je hield van Jack Ryan, Operation Finale & Red Sea Diving Resort.

Het verhaal: Serie gebaseerd op het leven van de Israëlische spion Eli Cohen die vanuit Argentië probeert te infilteren in Syrië.

De cast van The Spy Netflix recensie

Ons verdict: Netflix heeft een slimme manier gevonden om mooie namen te koppelen aan zijn nieuwe series: Het laat ze investeren in hun eigen content. Voor een acteur zoals Sacha Baron Cohen is dit een gouden opportuniteit, want hij kan na Ali G, Borat, Brüno & Aladeen uit The Dictator iemand spelen die hij nog nooit heeft gespeeld en het is voor de man van Isla Fischer boordnodig om een carrièreswitch te doen. Tot op heden probeerde hij dit reeds met gastrollen in films zoals Alice Through the Looking Glass, Hugo & Les Misérables, maar The Spy is zijn eerste (serieuze) hoofdrol tot op heden.

Schrijver Gideon Raff die velen zullen kennen als de man achter Homeland & Tyrant helpt hem bij zijn carrièrewissel en na zijn waardige poging van Red Sea Diving Resort gaat hij nu een stapje verder. The Spy is vooral noemenswaardig te noemen vanwege zijn heerlijke cinematografie die DOP Itai Ne’eman’s beste poging tot op heden is. De zanderige zwart-wit beelden stromen in dezelfde lijn als de opbouw van het waargebeurde verhaal rond de Joodse spion Eli Cohen die vooral in de pilot goed tot zijn recht komt. Het is de realistische dimensie vergelijkbaar met Amazon Pime Video’s Jack Ryan die The Spy zo de moeite waard maakt tegenover eender welke andere spionagefilm of -serie die er is.

Kortom, met The Spy heeft Netflix net zoals HBO’s Chernobyl een verrassing te pakken. Pik het vanaf dit weekend mee op de populaire streamingdienst.