Personal History of David Copperfield recensie

Personal History of David Copperfield recensiePersonal History of David Copperfield **

Regie: Armando Iannucci (Death of Stalin)

Met Dev Patel, Tilda Swinton, Hugh Laurie, Ben Whishaw, Gwendoline Christie, …

Speeltijd: 119′

Ga kijken als je hield van Pinocchio.

Het verhaal : De film speelt zich af in de 19de eeuw en vertelt het levensverhaal van de jonge David Copperfield. Nadat hij door zijn stiefvader uit huis wordt gezet, belandt David van het ene avontuur in het andere en ontmoet hij de meest excentrieke personages uit het Victoriaanse Engeland zoals zijn extravagante tante Betsy. Zijn reis leidt hem van vodden naar rijkdom en weer terug, maar de leergierige Copperfield trotseert zowel voor- als tegenspoed met opgeheven hoofd.

De cast van The Personal History of David Copperfield recensie

Ons verdict: Meer dan ooit vragen mensen ons waarom Kenneth & ik 13 jaar geleden MoviePulp.be startte en waarom het vandaag de dag nog steeds relevant is. Waarom nog een filmblog onderhouden, terwijl er influencers zijn? Waarom nog een filmblog onderhouden als er filmcritici zijn bij de grootste mediagroepen van België?

The Personal History of David Copperfield is misschien wel een mooi voorbeeld waarom een website zoals MoviePulp.be bestaat. De kritische vakpers was er als de kippen bij om deze film geïnspireerd op de schrijfsels van Charles Dickens in de hemel te prijzen. Maar bij MoviePulp gaat het om experience die we meekrijgen met een film. Het feit of een film ons hart meermaals laat bonzen. Of we zo dusdanig gesleurd worden in het verhaal of de personages van een film. Een plot, de intrige,… Enfin, wij oordelen films als ware filmfans, als de eerste liefhebbers die halsstarrig op de première van een film aanwezig willen zijn. Dat gevoel hebben wij niet bij een werk zoals The Personal History of David Copperfield. De kostuums mogen dan opmerkelijk zijn en tot de verbeelding spreken, wij vonden het vooral te cliché. De interpetatie van regisseur Armando Iannucci op het autobiografie van de schrijver achter Moby Dick mogen dan speels zijn, de humor erachter ontsnapte ons. Dev Patel, Tilda Swinton, Hugh Laurie & Ben Whishaw mogen dan een kei in hun vak zijn, met hun acteerprestatie in The Personal History of David Copperfield lieten ze ons noch lachen, noch wensen. Het hele gebeuren liet ons nogal kou, mede door zijn eindeloze editing en gaf ons vooral het gevoel dat we geen deel van deze literaire community zijn. En sorry, een film moet geen goede of originele adaptatie van een boek of gebaseerd zijn op een toneelstuk om met veel sterren beoordeeld te worden door kwalitatieve vakpers.

Kortom, het kan niet altijd goed zijn in de bioscoop. Wij ontsnapten aan de essentie van The Personal History of David Copperfield en de hersenkronkels van Charles Dickens. Voor de boekenwurmen die meer willen weten over het leven van de schrijver uit geschiedenisboeken.