Wonder Wheel recensieWonder Wheel *

Regie: Woody Allen (Café Society, Blue Jasmine, Match Point, Irrational Man)

Met Justin Timberlake, Kate Winslet, Jim Belushi, Juno Temple,…

Speeltijd: 101′

Ga kijken als je hield van Fences.

Het verhaal: Op het Coney Island van de jaren ’50 vertelt een badmeester het levensverhaal van Humpty, Ginny & Carolina op de foor.

Juno Temple in Wonder Wheel

Ons verdict: Wie het repertoire van Woody Allen met Blue Jasmine & Match Point aan kop kent, weet wat hij keer op keer krijgt: neurotische dialogen in een verhaal waarbij de protagonist in een dilemma vol ingewikkelde romances terecht komt. Maar Wonder Wheel is toch een ander beestje. Niet vanwege het plot of de verhaallijn door Woody Allen, ook de acteerprestaties door de nieuwe sterrencast (respectievelijk Justin Timberlake, Kate Winslet, Jim Belushi & Juno Temple) veranderen niet van koers. Nee, Woody Allen waant zich de illusie dat hij zijn persoonlijke controverses in het licht van de #MeToo-beweging en het Time’s Up-initiatief gewoon even kan projecteren op het witte scherm. Wonder Wheel is de definitie van het oedipuscomplex die Woody Allen opliep in het echte leven met de beschuldigingen dat hij zijn adoptiedochter Dylan Farrow zou hebben aangerand. Nog nooit zijn de personages uit een Woody Allen-film die in een romance verwikkeld zijn, zo familiair gerelateerd aan elkaar en Woody Allen speelt daar listig mee rond. Ook vindt hij het blijkbaar niet erg om een vrouw in de hoofdrol te plaatsen die slaag krijgt van haar man en dit bovendien nog eens goed praat. Als je dit allemaal in het achterhoofd hebt, is Wonder Wheel eindelijk een walgelijke film, want eens de realiteit teveel als metafictie wordt gebruikt, haken wij af. Tot slot vinden we Wonder Wheel zodanig opgevoerd als een toneelstuk dat het ons stoorde.

Kortom, Wonder Wheel is Woody Allen’s oedipuscomplex die tot leven komt en ik weet of we dit net zoals Last Tango in Paris & misschien wel Loft mogen aanvaarden. Alleszins is dit voor ons de meest controversiële Woody Allen ooit die wel eens zijn laatste werk kan zijn voor de vele politiek correcte fans die hij heeft.

Wonder Wheel recensie
11stargraygraygraygray