Foundation recensie op Apple TV Plus België

Foundation recensie op Apple TV Plus BelgiëFoundation ***

Bedenker: David S. Goyer (Batman Begins, Blade, Man of Steel) / Regie: Rupert Sanders (Ghost in the ShellSnow White and the Huntsman)

Met Jared Harris, Lee Pace, Alfred Enoch, Lou Llobell, Leah Harvey, Laura Birn, Terrence Mann, Cassian Bilton,…

Speeltijd: 10 afleveringen / 1 uur per aflevering

Ga kijken als je hield van Shadow and Bone, Star Trek: Discovery & Raised by Wolves.

Het verhaal: Het lot van een heel sterrenstelsel hangt af van de overtuigingen van Dr. Hari Seldon. Zal zijn geloof de mensheid redden of verdoemen? Gebaseerd op de bekroonde romans van Isaac Asimov, beschrijft Foundation een bende ballingen op hun monumentale reis om de mensheid te redden en de beschaving weer op te bouwen te midden van de val van the Galactic Empire.

xxxxx

Ons verdict: Schrijver David S. Goyer heeft met The Dark Knight-films een mooie naam voor zichzelf gemaakt, maar sinds Man of Steel ging het bergafwaarts met de carrière van de man. Nu heeft hij een stevig prestigeproject te pakken bij Apple TV Plus met Foundation, de eerste grote science fiction-serie op de internationale streamingdienst van het bedrijf van Cupertino gebaseerd op de boeken van Isaac Asimov.

xxxxx

Isaac Asimov behoort tot één van de grote science fiction schrijvers van zijn tijd naast Arthur C. Clarke, Robert Heinlein, Frank Herbert & Philip K. Dick en net zoals Dune is het een aartsmoeilijke taak om zijn boeken succesvol te verfilmen zonder op één of andere manier geassocieerd te worden met Star Wars. Gezien de lancering van Dune in wereldwijde bioscopen valt de timing wat slecht, maar met een stevig budget laat Apple zich niet in de wind leggen. De special effects zijn van topniveau voor een serie en de production design met de cinematografie is de verhalen van Asimov waardig. Enkel bespaart Apple & Goyer op starpower en trekt het buiten Jared Harris maar weinig grote namen aan. Nieuwkomers Lou Llobell & Leah Harvey stellen wat teleur met ook Lee Pace die ondermaats presteert en Alfred Enoch die te weinig screentime krijgt. Toegegeven, Foundation wordt beter naargelang je het einde nadert, maar het voelt toch vooral aan als een gemiste kans met zo’n weinig ambitieuze cast en referenties naar personages die reeds op het digitale scherm kwamen (Brother Day is bijna een kopie van Watchmen’s Dr. Manhattan om maar een voorbeeld te noemen).

Kortom, Foundation gaat Dune achterna, maar dan in de slechte richting. Nu te volgen op Apple TV Plus België.

Superhuman - Vertigo ("Foundation" Trailer Music)