United States vs. Billie Holiday recensie

United States vs. Billie Holiday recensieUnited States vs. Billie Holiday ***

Regie: Lee Daniels (The Butler)

Met Andra Day, Trevante Rhodes, Garrett Hedlund, Natasha Lyonne,…

Speeltijd: 126′

Ga kijken als je hield van Ma Rainey’s Black Bottom, Judy, Tina, One Night in Miami & Genius S3: Aretha.

Het verhaal: De legendarische Billie Holiday, één van de grootste jazzmuzikanten aller tijden, werd, en wordt nog steeds, aanbeden over heel de wereld. Door haar nummer Strange Fruit, waarin ze een aanklacht doet tegen rassenongelijkheid en racistisch geweld, werd ze jarenlang het doelwit van de Federal Department of Narcotics. De zwarte undercover-agent Jimmy Fletcher, met wie ze een tumultueuze relatie kreeg, werd op haar afgestuurd om haar te betrappen op het bezit van drugs.

Ons verdict: Tegenwoordig is het een serieuze opdracht om te ontdekken of een film effectief op stream komt of niet. United States vs. Billie Holiday is immers een Hulu-productie, maar in België wordt er gekozen om deze film een traditioneel releaseschema te laten volgen en dus in bioscopen te vertonen. Ik hoor velen daar misschien al in de verte over klagen…

Andra Day in United States vs. Billie Holiday recensie

United States vs. Billie Holiday is een deel van het levensverhaal van Eleanora Fagan, één van de belangrijkste & invloedrijkste Amerikaanse jazz-zangeressen uit de Belle Epoque & het Interbellum. Vanwege haar lied Strange Fruit was ze één van de meest controversiële artiesten van haar tijd, omdat ze wilde vechten om de onderdrukking van zwarten tegen te gaan, terwijl Lady Day ook de strijd aanging met haarzelf & haar drugsverslaving. Origineel is het in dat opzicht niet te noemen, gezien we recent nog zagen naar het levensverhaal van July Garland in Belgische bioscopen, Aretha Franklin op Disney Plus & de carrière van Tina Turner op iTunes. Het is dan ook duidelijk dat regisseur Lee Daniels het moeilijk heeft om zich te onderscheiden van de hoop en dan maar de algemene trend volgt met bvb. een cinematografie die gelijkaardig is aan One Night in Miami & Genius Aretha. Zangeres Andra Day is dan weer wel een revelatie en we hopen haar meer te zien in internationale langspeelfilms. Tot slot is United States vs. Billie Holiday veel te lang en qua tempo niet te vergelijken met zijn andere klassieker The Butler.

Kortom, hoewel United States vs. Billie Holiday een verhaal is dat hoort in Belgische bioscopen, is hij in onze ogen niet sterk genoeg om de concurrentie aan te gaan met streamingdiensten. Voor liefhebbers van Genius: Aretha & TINA.

Billie’s Final Message to Harry | The United States vs. Billie Holiday | #StreamingOnlyOnHulu

Billie Can’t Use the Same Elevator | The United States vs. Billie Holiday | #StreamingOnlyOnHulu