NOPE recensie in IMAX

Nope recensie in IMAXNOPE ***

Regie: Jordan Peele (Get OutUs)

Met Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Barbara Ferreira, Steven Yeun, Brandon Perea, Michael Wincott, Keith David,…

Speeltijd: 130′

Ga kijken als je hield van Signs, The Lodge & The Rental.

Het verhaal: Een monsterachtige storm teistert ranches in Californië.

Ons verdict: Afro-Amerikaans regisseur Jordan Peele is aan zijn 3de langspeelfilm bezig, MoviePulpers. Hij heeft met Us getoond dat hij meer dan een eendagsvlieg is na Get Out en komt met het mysterieuze NOPE waarin hij opnieuw samen werkt met Daniel Kaluuya naast Keke Palmer & Keith David.

NOPE recensie in IMAX

Bij een Jordan Peele-film gebeurt er enorm veel in de achtergrond en zowat alles op de pellicule heeft een 2de betekenis. Zo zit NOPE vol metafictie naar het gewezen Hollywood van oudheer en de plaats van zwarten in de filmindustrie, maar je zal ook veel knipogen zien naar filmklassiekers zoals Jurassic Park & Close Encounters of the Third Kind. Opnieuw gaat Peele vakkundig te werk met zijn cinematografie & mis-en-scène en het mag dan ook niet verbazen dat Peele de eer krijgt om de allereerste horrorfilm te schieten in IMAX-camera’s. Hij kent zijn filmgeschiedenis en is ook niet bang om een mooie ode te maken aan allerlei camerabedrijven in de ontknoping of de climax te intensifiëren door een side story over een losgelopen aap. Maar daar blijft het geheel een beetje bij. Het concept van NOPE is leuk en Peele hou je bezig, maar aan het einde van de film kom je een beetje met een leeg gevoel de zaal uit. Alsof je net naar een spektakel hebt gezien zonder inhoud en dat is NOPE ook een beetje. Tot slot is Nope met zijn speelduur van 130 minuten veel te lang en vraag je jezelf af waarom die nodeloze conversaties tussen Keke Palmer & Daniel Kayuula nodig worden. Kuddos aan acteur Michael Wincott overigens, die zowat de beste prestatie van de hele cast neerzit met zijn diepe schorre stem.

Kortom, NOPE is een nope for me, hoewel het talent van Jordan Peele wel blijven inzien. Voor liefhebbers vanaf deze week in Belgische bioscopen!

NOPE Clip - Em and OJ realize there is something in the cloud..

NOPE | Jordan Peele | Shot With IMAX® Film Cameras