Welcome to Chippendales S1 recensie op Star van Disney Plus België

Welcome to Chippendales recensie op Star van Disney Plus BelgiëWelcome to Chippendales S1 ****

Bedenker: Matt Shakman (WandaVision)

Met Kumail Nanjiani, Dan Stevens, Murray Bartlett, Juliette Lewis, Annaleigh Ashford, Quentin Plair, Robin de Jesús, Nicola Peltz Beckham,…

Speeltijd: 8 afleveringen / 50 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van The Deuce, GLOW en Pam & Tommy.

Het verhaal: De waargebeurde misdaadreeks Welcome to Chippendales vertelt het schandalige verhaal van Somen “Steve” Banerjee, een Indiase immigrant die de onwaarschijnlijke grondlegger werd van ‘s werelds grootste imperium voor het strippen van mannen – en daarbij niets in de weg liet staan.

Ons verdict: Met de lancering van Star op Disney Plus is de fusie tussen The Walt Disney Company & 20th Century Fox anno 2023 eindelijk in de plooi gevallen. Het is duidelijk dat het Huis van de Muis zich wil richten op zijn oh zo geliefde franchises (of het uitbouwen ervan) en zoals steeds familievriendelijke content, terwijl het zich met de nieuw aangekochte labels van 20th Century Studios, Searchlight & co gaat richten op volwassen & award winning content om op alle vlakken met zowel Netflix als HBO te concurreren in de huidige streamingoorlog. FX & Hulu sluiten zich aan bij deze kant van de fusie, met elk jaar toch een aantal highlights zoals Dopesick, Pam & Tommy & The Old Man. Als nieuw hoogtepunt voor 2023 kan je daar nu ook Welcome to Chippendales bij plaatsen.

Welcome to Chippendales ligt op het vlak van editing & cinematografie in het verlengde van wat 20th Century TV bracht met zijn vorige series voor HULU. Een gemiddeld tempo in combinatie met kwalitatief camerawerk geven het/de plot(s) & de personages de tijd om uit te blinken wat acteur Kumail Nanjiani met open armen doet dankzij ondersteuning door Dan Stevens, Murray Bartlett, Juliette Lewis & Annaleigh Ashford. Toch is het niet allemaal de verdienste van de hoofdcast, want Welcome to Chippendales is één van die zeldzame series waarbij de achtergrondacteurs & (vooral) -actrices de spotlights naar zich toetrekken met geroep, getier & heel wat adult only-beelden. Basically, een beetje zoals GLOW maar dan voor een vrouwelijk publiek, hoewel de settings zoals The Deuce dan weer wat mannen zal aanspreken. Welcome to Chippendales geeft de allure in zijn pilot om een murder mystery te worden, maar al snel wordt het duidelijk dat de focus vooral ligt op de personen die The Chippendales groot maakten zoals Somen Banerjee & Nick De Noia en de relaties tussen de grondleggers van de legendarische club uit de jaren ’80 vol mannelijke strippers. Tot slot evenaart de ontknoping niet de eerste 2 straffe afleveringen van Welcome to Chippendales, maar de reeks kijk je ontspannen uit.

Kortom, zelden zo’n content gezien waarbij de extra’s alle show stelen. Welcome to Chippendales is op niveau van Pam & Tommy waardoor Disney Plus weer aan een hoge noot begint aan filmjaar 2023.