Burden filmrecensie

Burden recensieBurden ***

Regie: Andrew Heckler

Met Garrett Hedlund, Andrea Riseborough, Forest Whitaker, Tom Wilkinson, Usher Raymond, Tess Harper,..

Speeltijd: 117′

Ga kijken als je hield van American History X, I Know this Much is True, BlacKkKlansman & Escape from Pretoria.

Het verhaal: South Carolina, 1996. Mike Burden is een zwijgzaam man & loyaal lid van de Ku Klux Klan. Maar hij verandert van gedachten wanneer hij verliefd wordt op de alleenstaande moeder Judy. Hij vlucht weg van de Klan en wordt opgenomen in het gezin van dominee Kennedy, een idealistisch Afro-Amerikaans predikant die ernaar streeft om de vrede te bewaren.

Burden recensie

Ons verdict: Gewezen acteur Andrew Heckler gaat in de regiestoel zitten voor het spraakmakende Burden en krijgt voor zijn langspeeldebuut een topcast bij elkaar met namen zoals Garrett Hedlund, Andrea Riseborough, Forest Whitaker, Tom Wilkinson & zelfs R’n’B-legende Usher Raymond. Deels is dit te verklaren door het waargebeurde verhaal van Burden waarin een man probeert te ontsnappen aan de klauwen van de Klan dankzij de zwarte gemeenschap van South Carolina.

De volledige cast met het trio Hedlund, Roseborough & Whitaker zetten meteen vanaf de eerste minuten de film goed in en vormen al snel de grootste troef van de film. #BlackLivesMatter komt revens aan zijn trekken met Burden, maar de film is verder een veilige productie met een doordeweekse cinematografie, een opbouw & structuur die chronologisch loopt & de kijker weinig uitdaagt en toch wel maar weinig choqueert ondanks het onderwerp van het Ku Klux Klan-museum. Ook kon de ontknoping voor een film based on true events iets fijner uitgewerkt worden en met een speelduur van bijna 2 uur kan je niet verwachten dat je in termen van verloop goed uit de hoek kan komen. Desondanks een mooie prestatie van regisseur Andrew Heckler en we hopen meer te zien van de man in de toekomst.

Kortom, Burden is voor de sociologen onder ons de definitie van bridging. Voortreffelijke acteerprestaties van Garrett Hedlund, Andrea Riseborough & Forest Whitaker. Vanaf deze week in Belgische bioscopen.