Der Fall Collini recensie

Der Fall Collini recensieDer Fall Collini *** 1/2

Regie: Marco Kreuzpaintner (Er ist wieder da)

Met Elyas M’Barek, Franco Nero, Alexandra Maria Lara, Heiner Lauterbach, Manfred Zapatka, Rainer Bock, Pia Stutzenstein, Stefano Cassetti,…

Speeltijd: 116′

Ga kijken als je hield van De Twaalf, Da Vinci Code, Lukas & d’Ardennen.

Het verhaal: Wanneer de jonge advocaat Caspar Leinen een spectaculaire zaak toegewezen krijgt, blijkt het slachtoffer een oude bekende van hem te zijn. Maar waarom vermoordde zijn cliënt, de 70-jarige Fabrizio Collini, deze vooraanstaande industrieel? Terwijl Collini blijft zwijgen over zijn motieven raakt Caspar steeds dieper betrokken in de zaak en wordt hij niet alleen met zijn eigen verleden geconfronteerd, maar stuit hij ook op een van de grootste gerechtelijke schandalen uit de Duitse geschiedenis.

Ons verdict: Gebaseerd op de internationale bestseller van Ferdinand von Schirach krijgen vanaf deze week weer voortreffelijk Europees cinema in Belgische bioscopen, MoviePulpers.

Der Fall Collini is een Duitse film met internationale allure, hoofdzakelijk vanwege de supporting cast. Veteraan Franco Nero die zijn carrière maakte in zijn jonge jaren met spaghetti-westerns en het dankzij zijn karakterkop tot in Hollywood-films zoals Die Hard 2 & Django Unchained schopte, transformeert immers tot de rol van zijn leven als moordenaar Fabrizio Collini, terwijl de mooie Alexandra Maria Lara met haar vele Hollywood-ervaring in films zoals in Der Untergang, Geostorm, Rush en binnenkort The King’s Man de nieuwkomer van dienst Elyas M’Barek tot een hoger niveau tilt. Maar buiten de acteerprestaties van het trio is ook de heerlijke cinematografie door Jakub Bejnarowicz te benoemen en het camerawerk van Marco Kreuzpaintner die met karaktervolle takes gelijkaardig als Lukas de kijker bij de ballen neemt om hem door het aangrijpend verhaal te sleuren. Het concept mag dan van topniveau zijn, het scenario laat spijtig genoeg wat steken vallen met iets teveel Duitse & onrealistische drama en bepaalde plottwists die beter uitgewerkt konden worden. Met zijn speelduur van bijna 2 uur zou je zeggen dat Der Fall Collini langdradig wordt, maar niks is minder waar. Der Fall Collini kijkt vlot hoewel het misschien een kwartier beter geïnvesteerd had in research dan drama.

Kortom, Der Fall Collini overtreft Der Untergang misschien niet, maar het is één van de beste Duitse films die we tot op heden zagen. Europese cinema op zijn mooiste! Pik het mee in Belgische bioscopen.