MoviePulp

Dit waren de grootste openingsweken van 2016

Dit zijn de grootste openingsweken van 2016

België is inmiddels een volwassen bioscoopland aan het te worden. De recente lancering van de IMAX-zaal in Kinepolis Brussel en herlancering van Barco Escape toont aan dat er volop geïnvesteerd worden in de Belgische bioscopen. Ook worden er veel vaker grotere marketing budgetten ingezet in België en dat zie je aan de box office resultaten van de eerste week. Highlights dit jaar waren de pop-up stand van Fox Belgium op de Meir voor de film Suicide Squad en Snapchat campagnes van Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children met creatieve filters. Maar welke impact hebben deze op de effectieve box office resultaten? Daarom stellen we jullie graag de grootste openingsweken van 2016 voor!

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM (1,46 miljoen euro)

Fantastic Beasts and Where to Find Them

In Europa is Harry Potter al jaren immens populair en dat is ook niet anders in België. De Harry Potter-gekte zorgde immers voor een ongewone climax door in 2011 de beste openingsweek aller tijde neer te leggen (lees hier de lijst na). Fantastic Beasts and Where to Find Them, de nieuwe spin-off van de Harry Potter-reeks, profiteert van deze community en haalde dit jaar het grootste resultaat in zijn eerste week: 1,46 miljoen euro. Proficiat, Fox Belgium!

ROGUE ONE: A STAR WARS STORY (1,22 miljoen euro)

Rogue One Storm Troopers Empire banner

Vorig jaar kreeg de Star Wars-saga eindelijk de status die het verdiende door een top 3 plaats te bemachtigen in de grootste openingsweken aller tijde aan de Belgische box office. De ogen waren dan ook heel gespannen op het eerste resultaat van Star Wars’ Rogue One en ze ontgoochelden niet met een mooie 1,22 miljoen euro. Proficiat Disney!

DEADPOOL (1,21 miljoen euro)

Eén van de verrassingen van het jaar mag je Deadpool toch wel noemen. Na heel wat lobbywerk van Ryan Reynolds werd Deadpool één van de succesvolste comic book verfilmingen van het jaar. Proficiat aan Fox Belgium met een schitterende 1,21 miljoen euro in zijn eerste week.

SUICIDE SQUAD (1,02 miljoen euro)

Suicide Squad banner

De laatste in de lijst liet België een groot staaltje marketing tonen dit jaar. Fox Belgium die in België de marketing inspanningen op zich nemen voor Warner Bros. besliste om een pop-up store te openen op de Meir in Antwerpen voor de film Suicide Squad en het was een schot in de roos met een overvolle winkel in de week dat de pop-up store geopend was voor gratis tattoos en andere goodies van de DC Cinematic Universe. De marketing inspanning zorgde voor een verrassend resultaat aan de Belgische box office van 1,02 miljoen euro.

THE REVENANT (1 miljoen euro)

Yes, Leonardo DiCaprio heeft eindelijk zijn oscar te pakken en hoe! Eén van onze favoriete films van het jaar wist ook een heel groot publiek aan te trekken in zijn eerste week. The Revenant haalde in zijn openingsweek 991.172 euro op aan de Belgische box office, een waanzinnig resultaat voor een Oscar-film. Wederom proficiat aan Fox Belgium!

De volgende films vielen net uit de boot: De Premier (976.618 euro), The Jungle Book (802.177 euro), Batman vs. Superman (775.731 euro), Captain America: Civil War (750.700 euro) & X-Men: Apocalypse (713.346 euro).

Over de blogger:

Founder van MoviePulp.be. Science fiction fan met een honger naar de ideale balans tussen structuur en opbouw in films

Deel mee aan de conversatie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.