Antebellum recensie op Streamz PlusAntebellum **** 1/2

Regie: Gerard Busch & Christopher Renz / Producent: Sean McKittrick (Us, BlacKkKlansman, Get Out)

Met Janelle Monae, Jena Malone, Kiersey Clemons, Eric Lange, Gabourey Sidibe, Robert Aramayo, Tongayi Chirisa, Marque Richardson, London Boyce,…

Speeltijd: 106′

Ga kijken als je hield van The Village, 12 Years a Slave & Homecoming S2.

Het verhaal: Een zwarte vrouw moet als slavin ontsnappen van een kantoenplantage in het Zuiden van de Verenigde Staten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog.

Antebellum recensie op Streamz Plus

Ons verdict: Er zijn zo van die films waar je beter niks van weet dan iets. Antebellum is een schoolvoorbeeld van waarom je beter niet teveel trailers kijkt of zelfs korte samenvattingen leest (pas ook op voor clips, speel deze van onderaan onze recensies alleen maar af als je de film hebt gezien). Amerikanen & hun nood om alles over een film gepresenteerd te krijgen in teveel reclameblokken… Vreselijk!

Antebellum filmrecensie

Antebellum trok ons aan voor verschillende simpele redenen: Spraakmakende teaserposters, referenties naar de voortreffelijke film Us (en ook een beetje BlacKkKlansman & Get Out) en de opkomende actrice Janelle Monae die ons hart veroverde met haar debuterende acteerprestatie in Hidden Figures, haar legendarische acteerprestatie van Homecoming S2 en onze benen deed bewegen met haar zangtalenten op de Oscars 2020.

Geloof ons als we zeggen dat Antebellum een topfilm is voor verschillende redenen. Enerzijds is er de uitstekende opbouw van zowel verschillende scènes apart als de film in zijn geheel door regisseursduo Gerard Busch & Christopher Renz. Het niveau van Us wordt daarbij geëvenaard en dat zonder Jordan Peele nota bene. Concurrentie! De debutanten begrijpen ook dat voor een goede opbouw complementaire muziek nodig is en die werken ze mooi uit in o.m. de openings- & slotscène door de muziek in de lange slow motion takes alle tijd te geven om te groeien. Vakmapschap! Anderzijds brengt Antebellum horror zoals het moet zijn: hyperrealistisch & beklijvend! Combineer dit met een ijzersterk scenario op het niveau van The Invisible Man dat niet vies is om af & toe met de gedachten van het publiek te spelen en je krijgt gewoon een dikke aanrader. Tot slot nog even de cast vermelden die misschien niet de mojo heeft van grote Hollywoodsterren zoals Dwayne Johnson, Scarlett Johnson, Vin Diesel of Ryan Reynolds, maar elk als een team hun steentje bijdragen. Goed gedaan, Janelle Monae, Kiersey Clemons, Tongayi Chirisa, Achok Majak, Gabourey Sidibe, Eric Lange, Jack Huston, Jena Malone, Eric Lange & Robert Aramayo.

Kortom, één van de beste films van het vreemde filmjaar 2020is nu te zien op Streamz Plus: Antebellum is opnieuw geweldig werk van Janelle Monae, maar petje af voor het debuut van Gerard Bush & Christopher Renz!

Antebellum (2020 Movie) Official Clip "Not Acceptable" – Gabourey Sidibe

Antebellum (2020 Movie) Official Clip "Ride" – Janelle Monáe