Oussekine S1 recensie op Star van Disney Plus Belgie

Oussekine S1 recensie op Disney Plus BelgieOussekine **** 1/2

Bedenker: Antoine Chevrollier (Baron Noir)

Met Sayyid El Alami, Hiam Abbas, Slimane Dazi, Malek Lamraoui, Tewfik Jallab, Naidra Ayadi, Mouna Soualem, Kad Merad, Olivier Gourmet, Thierry Godard, Laurent Stocker,…

Speeltijd: 4 afleveringen / 1 uur per aflevering

Ga kijken als je hield van When They See Us, Les Chroniques de Clichy-Montfermeil & Now/Here.

Het verhaal: We onderzoeken de verschrikkelijke waargebeurde gebeurtenissen van 5 december 1986, die leidden tot de dood van een jonge student, Malik Oussekine, een verhaal dat tot nu toe nooit was aangepast.  Gecentreerd rond de strijd van zijn familie voor gerechtigheid, zoeken we naar de enorme impact die deze spraakmakende zaak had op de Franse samenleving in de jaren ’80.

xxxx

Ons verdict: Black lives matter… Vele zwarte regisseurs, acteurs & actrices zoals Ava DuVernay, Spike LeeSteve McQueenDee Rees & Chiwetel Ejiofor strijden er vurig voor over de plas en het wordt tijd dat deze shift in Westerse denkwijze naar het Europese vasteland komt. Die komt er niet van Netflix, maar eerder van Disney Plus die met Oussekine in één van zijn eerste Franse series investeert en deze is al meteen raak.

Regisseur & bedenker Antoine Chevrollier vindt het discours van Ladj Ly terug om een dijk van een serie op stream te brengen. Alles wordt daarbij uit de kast gehaald om de gebeurtenissen rond de dood van Malik Oussekine zo authentiek mogelijk te maken: de enscenering, de klederdracht, de decors,… Enfin, het werk dat de man heeft gebracht met Baron Noir was het perfecte precedent om met deze Franse topserie te komen. Chevrollier haalt wel de mosterd van ergens, want je ziet dat zijn opbouw laat terugdenken aan Ava DuVernay’s When They See Us. Maar je hoort ons daar niet over klagen, gezien de pilot van Oussekine het niveau van een Chernobyl haalt. De cast zal buiten Kad Merad niet echt een belletje doen rinkelen bij de doorsnee Vlaming, maar geloof ons dat deze van topniveau is met Hiam Abbas die er zowat het beste uitkomt van de hele cast als de moeder van Malik. Maar de hele familie Oussekine speelt in zijn geheel mooi op elkaar in en dat maakt Oussekine ook zo’n aanrader op Disney Plus. Met 4 afleveringen van een uur kijkt Oussekine net zo vlot als Chernobyl en zal het een rijk verhaal aan Franse geschiedenis de Fransen hopelijk opnieuw doen terugdenken dat het een slecht idee is om op types à la Le Pen of Zemmour te stemmen.

Kortom, Oussekine is de Franse versie van Ava DuVernay’s When They See Us en het is nu te zien op Star van Disney Plus Belgie! Doen!! Dikke aanrader!!!

Oussekine - Bande-annonce officielle | Disney+

Oussekine - Nouvelle bande-annonce | Disney+