Handmaid's Tale S5 recensie op Proximus Pickx+Handmaid’s Tale S5 **** 1/2

Bedenker: Bruce Miller (The 100)

Met Elisabeth Moss, Ann Dowd, Yvonne Strahovski, Max Minghella, Samira Wiley, O-T Fagbenle, Bradley Whitford, McKenna Grace, Madeline Brewer,…

Speeltijd: 13 afleveringen / 50 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van het vorige seizoen van The Handmaid’s Tale & The Man in the High Castle.

Het verhaal: June heeft eindelijk haar wraak kunnen bewerkstelligen wat haar in conflict brengt met zichzelf, haar vrienden, maar ook Ms. Waterford.

Elisabeth Moss in The Handmaid's Tale S5 recensie

Ons verdict: The Handmaid’s Tale is al jaar en dag het paradepaardje van Hulu in de Verenigde Staten, maar de laatste jaren is zijn reputatie wat aan het wankelen. De Emmy’s komen niet meer uit de lucht gevallen en ook het feit dat de serie niet op Disney Plus belandt, heeft waarschijnlijk in Europa een kleine deuk in zijn reputatie gecreëerd. Desalniettemin blijven wij  fan van deze berensterke serie op stream die het terecht al uit heeft gehouden tot seizoen 5 en zal eindigen met seizoen 6.

The Handmaid's Tale S5 recensie op Amazon Prime Video

Het draaiboek van The Handmaid’s Tale is inmiddels gekend: De dubbele pilot van Handmaid’s Tale S5 begint op dezelfde toon als de seizoensfinale van seizoen 4, maar zonder nieuwkomer deze keer. De focus ligt op de tweestrijd tussen June & Serena dit seizoen en dat wordt vanaf meet af aan uitgespeeld met weer een stevig staaltje editing & schrijven door producent & bedenker Bruce Miller. Handmaid’s Tale maakte de carrière van Elisabeth Moss compleet na haar debuut in Mad Men, maar deze keer gaat Moss weer wat verder. Ze gaat opnieuw op de regiestoel zitten net zoals het vorige seizoen, maar deze keer is ze nog een stuk ambitieuzer door de pilot & de ontknoping af te werken. Veel verantwoordelijkheid die ze met glans afwerkt, waarvoor opnieuw een pluim voor de Amerikaanse Scientology-dame. De uitgebreide mythologie van Margaret Atwood wordt spijtig genoeg wat meer opzij gezet zoals halverwege seizoen 4, want de hedendaagse context samen met de personages krijgen wederom alle aandacht om productiekosten te besparen. De cast speelt op automatische piloot en wacht geduldig af tot het zwaard van Damocles valt zonder al teveel drama. Op dat vlak kan je als kijker ook alleen maar trots zijn dat de makers zich niet laten reduceren tot een doordeweekse Familie-soap. Sterker nog, de opbouw van Game of Thrones om de karakters hun glorie in de zon te geven, toont welke status The Handmaid’s Tale wel heeft in de VS. Tot slot blijft het tempo, de cinematografie & de muziek van topniveau.

Kortom, The Handmaid’s Tale gaat weer geweldig van start met  dit 5de seizoen waarin Elisabeth Moss nog meer de teugels in handen neemt. Binge het volledige seizoen nu op Amazon Prime Video dankzij het opkopen van MGM.

The Handmaid's Tale: Inside The Episode | S5 Ep8 “Motherland” | Hulu

The Handmaid's Tale: Next On | S5 Ep9 "Allegiance" | Hulu

Yvonne Strahovski on The Handmaid’s Tale Season Finale, Giving Birth on TV & Growing Up in Australia