Sex Education S4 recensie op Netflix België

Sex Education S4 recensie op Netflix BelgiëSex Education S4 ****

Bedenker: Laurie Nunn (Radiance)

Met Asa Butterfield, Emma Mackey, Ncuti Gatwa, Gillian Anderson, Dan Levy, Thaddea Graham, Jodie Turner Smith, Anthony Lexa, Alexandra James, Reda Elazouar, Bella Maclean en Imani Yahshua, Aimee Lou Wood, Mikael Persbrand, Dua Saleh, Indra Ove, Alistair Petrie, Kedar Williams-Stirling, Tanya Reynolds, Patricia Allison, Mimi Keene, Chaneil Kular, Connor Swindells, Simone Ashley, Lily Frazer, Lisa McGrillis, Marie Reuther, Eshaan Akbar, Felix Mufti,…

Speeltijd: 8 afleveringen / 50 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van American Pie, 13 Reasons Why & GLOW.

Het verhaal: Na de sluiting van Moordale Secondary staan Otis en Eric voor een nieuwe uitdaging – hun eerste dag op Cavendish Sixth Form College. Otis is nerveus over het opzetten van zijn nieuwe kliniek en Eric wil niet weer de loser van de school worden. Maar voor alle studenten van Moordale is Cavendish een cultuurschok – ze dachten dat ze al vooruitstrevend waren, maar deze universiteit blijkt heel anders in elkaar te zitten. Er is dagelijks yoga in de gemeenschappelijke tuin, duurzaamheid is een vibe en een groep studenten is populair omdat ze… aardig zijn?! Viv is helemaal weg van de studentikoze, niet-competitieve werkwijze van de universiteit, terwijl Jackson nog steeds moeite heeft om over Cal heen te komen. Aimee probeert iets nieuws en neemt les in kunst terwijl Adam worstelt met de vraag of de universiteit wel iets voor hem is. Maeve leeft in de VS haar droom op de prestigieuze Wallace University, waar ze les krijgt van schrijver Thomas Molloy. Otis mist haar, maar probeert zich te focussen op het feit dat hij thuis niet het enige kind is en ook niet de enige therapeut op de campus van Cavendish.

Ons verdict: Terwijl we in België met films zoals Home, Bittersweet Sixteen & Le Ciel Flamand jongvolwassenen proberen aan te spreken met de serieuze onderwerpen rond seksualiteit, mocht het over de plas altijd wat luchtiger. Ik denk dan maar aan American Pie & Scary Movie waar we begin jaren 2000 met z’n allen schaterlachte in de bioscopen met grappige fratsen rond fluiten, geslachtsverkeer, overbeharing & extreme ejaculatie. De Britten in combinatie met de LGBTQ-legacy van Netflix brachten gelijkaardige maar ook wel meer moderne (lees politiek correcte) content in serievorm die de naam Sex Education draagt. Het groeide met zijn laatste 3 seizoenen tot één van de topseries op Netflix, ook voor België. En mocht je ons niet geloven: ook regisseuse Greta Grewig castte zowat de helft van de cast van Sex Education in haar nieuwe Barbie-film. Dan moet er iets van aan zijn, toch?

De legendarische status van de Britse Netflix-serie is dik verdiend, want Sex Education gooide het over een andere boeg dan wat er te zien is tot op heden en dit 4de seizoen brengt voor de allerlaatste keer de continuïteit dat het nodig heeft door in zijn context te leven. Op het vlak van opbouw gaat Sex Education S4 terug naar zijn roots (zowat iedere reeks begint op dezelfde manier), maar houdt de voortreffelijke editing van het 3de seizoen van Sex Education als Noordpoolster. Dat zijn 2 vliegen in één klap voor Laurie Nunn & haar team! De gevestigde cast met jonge namen zoals Emma Mackey, Ncuti Gatwa, Asa Butterfield, Aimee Lou Wood, Mimi Keene, Connor Swindells en oude namen zoals Gillian Anderson & Alistair Petrie acteren op automatische piloot, terwijl nieuwe namen zoals Dan Levy, Thaddea Graham & Jodie Turner Smith, dat laatste vleugje extra bijbrengen aan de reeks. Op het vlak van cast kan je dus niet beter hebben op de populaire internationale streamingdienst en ga je ongetwijfeld meer horen van deze acteurs & actrices. Na de iets of wat brave pilot zet Sex Education S4 deze keer zijn geld in op wat drama, want met zo’n cast moeten de relaties tussen de personages toch worden uitgespeeld. Nee? Tot slot is Sex Education S4 misschien iets te vroeg gedaan met zijn 8 afleveringen, want deze reeks mocht gerust wat meer seizoenen tellen.

Kortom, is Sex Education S4 zowat het beste wat er te zien is op Netflix door Netflix? JA! ABSOLUUT!! Bingen allemaal!!!