X-Men Apocalypse review

X-Men Apocalypse reviewX-Men: Apocalypse ***

Regie: Bryan Singer (X-Men: Days of Future Past, Valkyrie, Usual Suspects)

Met James McAvoy, Michael Fassbender, Oscar Isaac, Jennifer Lawrence, Tye Sheridan, Sophie Turner, Olivia Munn, Nicholas Hoult, Evan Peters, Alexandra Shipp, Ben Hardy, Kodi Smit-McPhee, Hugh Jackman, Rose Byrne, Josh Helman,…

Speeltijd: 144′

Ga kijken als je hield van andere X-Men-films zoals X-Men: The Last Stand.

Het verhaal: 1983. Eric, Charles en Raven vinden de weg naar elkaar terug, nadat de allereerste mutant op aarde Apocalypse ontwaakt vanuit zijn graf in Caïro.

Jennifer Lawrence & Oscar Isaac in X-Men: Apocalypse

Ons verdict: Hier staan we dan weer: 16 jaar na de eerste X-Men-film krijgen we de 6de X-Men-film te zien, de 9de in de filmseries, de laatste in de First Class-verhaallijn en de zoveelste verfilming met een reeks Marvel-personages. De langstlopende stripfranchise met een uitgebreid stel superhelden leek in een crisis terecht te komen, want geef toe, wat meer heb je nog te vertellen na X-Men: Days of Future Past? Bovendien krijgen ze zware concurrentie van de Marvel Cinematic Universe (en recentelijk ook DC Comics) en dreigen daardoor zoals Spider-Man opgezogen te worden door Marvel Studios. Maar zowel X-Men: First Class als X-Men: Days of Future Past waren sterke stripverfilmingen en boden een alternatief dankzij de sterke inbreng van de originele regisseur Bryan Singer & Matthew Vaughn.

Spijtig genoeg zet de trend zich niet in stijgende lijn voort. Op vele manieren illustreert X-Men: Apocalypse wat er mis kan gaan met het superheldengenre: Hoe meer zielen, hoe meer vreugde, juist? Maar hoe meer superhelden, hoe meer kranten. En hoe meer krachten, hoe meer vernieling. Maar waar stopt het? Op de duur kan je toch niets meer vernielen? De special effects mogen dan wel indrukwekkende apocalyptische taferelen aannemen in X-Men: Apocalypse, toch hebben we dit allemaal wel gezien in X-Men: The Last Stand, Guardians of the Galaxy, 2012, Transformers of een andere Michael Bay-film. OK, wederom zullen heel wat stripfans tevreden zijn met verwijzingen naar het X-Men-universum zoals Weapon X, X-Force & New Mutants, zodanig dat 20th Century Fox deze wereld verder kan uitmelken. Maar de film zit zodanig vol informatie om de studio’s en de fans te plezieren dat de structuur van de film geforceerd voelt, bepaalde personages geen tijd krijgen en uiteindelijk niemand tevreden zal stellen. Ook duurt de eerste helft van deze 144-minutenproductie veel te lang naar mijn zin. Oh ja, en tot slot zuigen de 3D-beelden in deze film.

Kortom, X-Men: Apocalypse lijkt in veel opzichten op het 3de deel uit The Dark Knight-trilogie en dat bedoelen we niet positief. Klein streepje voor Bryan Singer.

6 gedachten op “X-Men Apocalypse review”