Raya en de Laatste Draak recensie op Disney Plus België

Raya and the Last Dragon recensie op VIP Access van Disney Plus BelgiëRaya en de Laatste Draak ****

Regie: Carlos Lopez Estrada (Legion, Blindspotting) & Don Hall (Vaiana, Big Hero 6)

Met de Nederlandse stemmen van Tabitha Foen-A-Foe, Peggy Vrijens, Bo Burger, Holly Mae Brood, Alain Clark, Rene Van Kooten, Anne Buhre, Renee van Wegberg, Adeline Chetail, Yvonne Groeneveld, Bruno Magne, Roben Mitchell, Pip Pellens, Terence Schreurs, Kok-Hwa Lie, London Loy, Maria Genst, Ivo Chndro, Pim Vosmaer, Franky Rampen,….

Speeltijd: 114′

Ga kijken als je hield van Fei Fei & de Maan, Tomb Raider, Maleficent 2.

Het verhaal: Lang geleden leefden mensen en draken in harmonie naast elkaar in het land Kumandra. Toen het land door een plaag werd bedreigd, offerden de draken zich op voor de mensen. Nu hetzelfde kwaad 500 jaar later de wereld opnieuw bedreigt, ziet Raya maar één oplossing: ze moet op zoek naar de legendarische laatste draak.

Ons verdict: Speciale tijden is het minste wat we kunnen zeggen, want had je ons pakweg 10 jaar geleden gezegd dat The Walt Disney Company een bioscoopfilm in België eerst op zijn streamingdienst zou gooien in plaats van te wachten opdat bioscopen zouden openen, dan hadden we jullie gek verklaard. Maar waar centjes zijn, is Walt Disney sinds 1928 en het experiment van Mulan bracht aardig geld in het laadje voor het Huis van de Muis tijdens coronatijden en stimuleert het aantal Disney Plus-abonnees waar het bedrijf met zijn reorganisatie volop op inzet. Vanaf vandaag is de film gewoon te zien als Disney Plus-abonnee zonder meerwaardeprijs.

Een Disney-film kan je de laatste tijd niet echt uitdagend noemen als filmrecensent, cinefiel of zware filmliefhebber. Het creëren van franchises zit zodanig gebakken in het creatief proces van Walt Disney Studios dat je vanaf het zien van de trailers & posters al meteen weet hoe het zit: Een mooie al dan niet charismatische protagonist gaat dankzij de geslaagde opvoeding van een sterk moeder- of vaderfiguur samen met een schattige sidekick & wat klungelige vrienden op avontuur om het leven te verbeteren voor iedereen, terwijl uitdagende tegenstanders hun tijdens het avontuur stokken tussen de wielen proberen te zetten. Bij Raya and the Last Dragon is dat niet anders met de mooie Raya, het schattige gordeldiertje Tuk Tuk, de klungelige vrienden Sisu, Noi, Boun, Tong & co, vaderfiguur Benja en de uitdagende Namaari, maar wat wel anders is met Raya & the Last Dragon, gelijkaardig als recente animatie-franchises zoals Frozen 2, Vaiana & Coco, is het feit dat het (eindelijk) een inclusieve productie is/wordt waarin het niet alleen witte personages aan bod laat komen, maar ook andere personages uit andere sferen & met andere culturele invloeden en daar scoort Raya met zijn hoofdzakelijk Aziatische cast al meteen punten. Dat was ook lang op voorhand aangekondigd met het casten van Kelly Marie Tran als hoofdstem & gekleurde regisseur Carlos Lopez Estrada.

Raya en de Laatste Draak banner komt via VIP-toegang naar Disney Plus België

Raya and the Last Dragon kan je best omschrijven als de Game of Thrones voor kinderen qua concept, maar het is niet daarom dat we het 4 sterren geven. De animatie is weer baanbrekend van Walt Disney Animation Studios, vooral de openingsscènes & het einde, want het midden is een beetje gekaapt van Over the Moon, dat even ter zijde, maar de klassieke animatie in combinatie met de digitale animatie geven deze animatiefilm net dat ietsje meer. Kortom, de animatie is een plus, maar the heavy lifting wordt vooral gedaan door regisseursduo Carlos Lopez Estrada & Don Hall die elks hun kwaliteiten in de productie gooien. Zo geeft het Raya and the Last Dragon de perfecte opbouw & structuur waar wij gedurende de hele film van konden genieten. Hoera! De verfijnde editing wordt een beetje overschaduwd door een conventioneel einde met knipogen naar Maleficent: Mistress of Evil, maar goed, de plottwists wisten ons toch wat te verrassen hier en daar, dus hoor je ons over de hele lijn niet klagen.

Kortom, Raya en de Laatste Draak is een voltreffer. Mocht je de kans niet hebben genomen om deze film te zien met VIP-toegang van Disney Plus België. maak er dan dit weekend tijd voor om hem te streamen naar alle wens als Disney Plusser.

Disney’s “Raya and the Last Dragon” | Exclusive New Clip