Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile recensieExtremely Wicked, Shockingly Evil and Vile ***

Regie: Joe Berlinger

Met Zac Efron, Lily Collins, Kaya Scodelario, Jim Parsons, Angela Sarafyan, John Malkovich,…

Speeltijd: 110′

Ga kijken als je hield van Mindhunter, American Crime Story: The People vs. O.J. Simpson & O.G.

Het verhaal: Het leven van seriemoordenaar Ted Bundy grotendeels door de ogen van zijn gewezen vrouw Liz Kendall.

Zac Efron in Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile recensie

Ons verdict: Regisseurs die van documentaire naar fictie stappen. Het lijkt wel een nieuwe trend, want na Madeleine Sackler waagt documentairemaker Joe Berlinger zich aan het verhaal van seriemoordenaar Ted Bundy in fictievorm met namen zoals Zac Efron, Lily Collins & Kaya Scodelario.

Terecht misschien, want als je met documentaires zoals de Paradise Lost-trilogie, Ten Days That Unexpectedly Changed America & Some Kind of Monster al zoveel award-nominaties op je naam hebt staan, zoek je een uitdaging. Alsook jonge talenten zoals Zac Efron, Lily Collins, Kaya Scodelario & Jim Parsons die uit hun stereotype rollen willen gecast worden om te bewijzen dat ze goede acteurs of actrices zijn. Is Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile realistisch? Nou en of. Dat is ook meteen de grootste troef die Berlinger uitspeelt en dat bewijst hij duidelijk door aan het einde van de film de key moments van de Ted Bundy-cast op te sommen met levensechte beelden. Is Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile shockerend? Misschien gedeeltelijk door de protagonist in een iets te charmant daglicht te plaatsen naast de vele moorden waarvoor hij werd terechtgesteld en de catharsis op het einde niet gewelddadig genoeg te portretteren. Maar het verhaal van ex-vrouw van Ted Bundy, Liz Kendall, met zijn verschillende lagen wordt wel goed uitgewerkt in Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile. Spijtig dat het daarvoor iets teveel tijd nodig had en niet diep genoeg gaat in de zieke geest van Ted Bundy zoals pakweg een Mindhunter. En alsook een beetje de cinematografie steelt van The People vs. O.J. Simpson.

Kortom, we hadden meer verwacht van Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile, want het is geen Mindhunter of The People vs. O.J. Simpson.

31star1star1stargraygray