House of Cards S5 recensie op Netflix België

Bedenker: Beau Willimon (Ides of March)

Met Kevin Spacey, Robin Wright, Joel Kinnaman, Neve Campbell, Michael Kelly, Paul Sparks, Derek Cecil, Jayne Atkinson,…

Speeltijd: 13 afleveringen / 1 uur per aflevering

Ga kijken als je hield van House of Cards S4 & Tyrant.

Het verhaal: De genadeloze strijd tussen de Underwoods en Conways gaat verder in dit 5de seizoen van House of Cards. Wie wint de strijd? Wie wordt de volgende president van de Verenigde Staten?

Robin Wright als Claire Underwood in House of Cards S5

Ons verdict: Netflix begint stilletjes aan series te schrappen uit zijn aanbod: Marco Polo, Bloodline, Sense8, The Get Down. Hoofdreden is de kostprijs van topseries die tegenwoordig niet onder de 7 miljoen dollar per aflevering gaat voor de streaming-gigant. Het paradepaardje van Netflix met Kevin Spacey & Robin Wright is daar momenteel nog geen slachtoffer van. “Oef!” hoor ik je zeggen? Well, think again.

Series zoals Tyrant & Bloodline hebben al getoond dat ze een veel krachtiger einde kunnen bouwen aan hun serie na 3 seizoenen dan pakweg dit 5de seizoen van House of Cards. OK, bij House of Cards gaat het niet om de uitkomst, want de Underwoods blijven met hun chantagepogingen en politieke deals in controle van hun politieke toekomst. Dat weten we allemaal. Het is het strategisch werk dat deze serie nog steeds de moeite maakt om te blijven kijken. Echter begint de soap en de intriges tussen de personages een beetje afgezaagd te worden en sommige afleveringen zijn gewoonweg bladvulling (bvb. aflevering 6 van dit 5de seizoen draagt geen bal bij). Ook blijven de verwijzingen naar de Trump-administratie wat uit, maar misschien is dat een positieve ontwikkeling. Tof dat Robin Wright als Claire Underwood in dit 5de seizoen wederom meer macht krijgt, maar zoals steeds blijft het een team effort samen met Kevin Spacey als Frank Underwood. Maar goed, het legendarische is er weliswaar af.

Besluit: Dit 5de seizoen van House of Cards blijft in het verlengde van zijn voorganger en is geen Game of Thrones. Voor kwaliteit zal je op zoek moeten gaan naar andere series zoals Bloodline of zelfs platformen buiten Netflix dit jaar (Twin Peaks, American Gods). Voor diegene die willen afhaken, bekijk de samenvatting in 2 minuten door Doug Stamper:

31star1star1stargraygray