The Meg ***
Regie: Jon Turteltaub (National Treasure, The Sorcerer’s Apprentice)
Met Jason Statham, Bingbing Li, Ruby Rose, Cliff Curtis, Rainn Wilson, Page Kennedy, Robert Taylor, Ólafur Darri Ólafsson, Jessica McNamee, Masi Oka,…
Speeltijd: 117′
Ga kijken als je hield van Piranha 3D & Alien Covenant.
Het verhaal: Nadat hij met een deel van de bemanning ontsnapt aan een aanval van een onbekend object van meer dan 20 meter, moet Jonas Taylor opnieuw zijn angsten onder ogen zien om het team van Mana One die vastzitten in een gezonken onderzeeër onder de 10.000 meter te redden.
Ons verdict: Als je denkt dat haaienfilms hun beste tijd hebben gehad, dan ben je goed mis. Sterker nog, met The Shallows, de Sharknado-films, 47 Meters Down & zelfs zombiehaaien in Pirates of the Caribbean 5 lijken we weer een revival te krijgen van het horror-subgenre. The Meg heeft een aardige marketing campagne achter de rug met opmerkelijke visuals van de gigantische haai die in deze blockbuster de hoofdrol speelt en wordt aangesproken wordt The Megadolon. Maar de hamvraag is echter of de film puur blockbuster is of het subgenre uitdaagt…
Klopt, The Meg is vooral een blockbusterfilm pur sang met referenties naar bekende scènes uit het subgenre zoals het eetfestijn in de zee in Piranha 3D, excellente onderwatermomenten, een haai die een boot op sleeptouw neemt zoals in Jaws, fraaie close-ups van de haaien, enzovoort. De makers proberen het genre in het begin wel anders aan te pakken door een onderwaterexpeditie te vergelijken met een ruimteverkenning, maar van de kunsten van regisseur Jon Turteltaub moeten we helaas niet veel verwachten want hij maakt er een zooitje van naar het einde toe. De opbouw is dan ook ondermaats, het overvloedig bloedgehalte blijft beperkt tot een minimum en het maakt The Meg in het algemeen zelfs wat langdradig door iedere scène keer op keer opnieuw op te bouwen. Al een geluk brengt de cast met Jason Statham & Bingbing Li toevlucht en de grappen tussen Ólafur Darri Ólafsson & Page Kennedy voelen niet geforceerd aan. Tot slot wil The Meg vooral Aziatische markten aanspreken met de hele film die zich in China afspeelt en details die Aziaten een plezier zullen doen.
Kortom, The Meg moest de Aziatische Jaws worden, maar in realiteit is het maar de zoveelste blockbuster gericht op een Japans & Chinees publiek.