Altered Carbon S2 recensie op Netflix België

Altered Carbon S2 Netflix posterAltered Carbon *** 1/2

Bedenker: Alison Schapker (Lost, Fringe, Alias) & Laeta Kalogridis (Avatar, Shutter Island)

Met Anthony Mackie, Simone Missick, Renee Elise Goldsbery, Torben Liebrecht, James Saito, Chris Connor, Lela Loren, Dina Shihabi,…

Speeltijd: 8 afleveringen / 50-60 minuten per aflevering

Ga kijken als je hield van Star Trek Discovery, Blade Runner, Westworld & Ghost in the Shell.

Het verhaal: In de verre toekomst kan het bewustzijn van iedere mens op aarde getransfereerd worden naar organische lichamen (zogenaamde sleeves) wat ervoor zorgt dat mensen eeuwig kunnen leven. Takeshi Kovacs, een rebelse leider en ex-Envoy, wordt naar zijn thuisland Harlan’s World gebracht om op zoek te gaan naar de liefde van zijn leven Quellcrist Falconer die al eeuwen lang vermist is.

Altered Carbon S2 Netflix recensie

Ons verdict: Er was veel geheimzinnigheid rond het nieuwe vervolg op het Netflix science fiction project Altered Carbon waarin Marvel-ster Anthony Mackie, die reeds voor Netflix IO maakte, de vlag overneemt van Joel Kinnaman. Geen screeners, weinig nieuws buiten casting. Dat kan in onze ogen 2 kanten opgaan: goed of slecht. Of zien we spoken?

Altered Carbon S2 doet op veel vlakken hetzelfde als Westworld seizoen 2 deed voor het originele seizoen van Westworld: karaktertekening, bloed & neo noir wordt vervangen door meer kleurvolle visual effects, coole production design & knalharde actie. Dit 2de seizoen voelt dan ook meteen actievoller & braver aan, terwijl het met zijn immersive science fiction omgeving dezelfde continuïteit brengt als het vorige seizoen. Opnieuw mooi werk van de leading lady’s uit de pack Laeta Kalogridis & Alison Schapker die met Avatar & Altered Carbon S1, maar ook Lost, Alias & Fringe toonden dat ze klaar zijn voor het grotere werk. In Altered Carbon seizoen 2 volgt de crew ook meer de boeken van Brits sciencefictionschrijver Richard K. Morgan als je naar de personages kijkt, met de scenaristen die zoals steeds hun eigen interpretatie geven aan de verhalen uit diens boeken. Maar het valt weer voor dezelfde valstrik door slecht van start te gaan met zijn pilot. Weliswaar op een andere manier, want de dialogen zijn vooral oppervlakkiger en een stuk minder cryptisch. Het is letterlijk tot de laatste aflevering wachten tot de dialogen terug op het niveau van voorheen komen. Het plot is ook een stuk minder complex ondanks het gespeel met personages als plotwendingen, omdat het gewoonweg met hand en tand aan de kijker wordt verteld. Zucht. Anthony Mackie, Renee Elise Golding & Simone Missick spelen mooi op elkaar in, maar  Torben Liebrecht is dan weer een mindere anagonist met Lela Loren die probeert Elektra uit Daredevil na te bootsten. Iets wat bedenker en producent ook doorzet in het algemene eindresultaat, want in zijn totaliteit laat het gerust terugdenken aan de Defenders-franchise met zijn actievolle superhelden zoals Daredevil, Iron Fist en meer. Samengevat zien we dus meer van hetzelfde met dat verschil dat er meer naar diversiteit wordt gekeken (cfr. meer zwarte acteurs, eerst transgender personage,…) en minder focus is op spanningsopbouw of suspense.

Kortom, Netflix’ cyberpunk-serie Altered Carbon zet zijn verovering terug verder, maar het is geen Westworld. Voor de science fiction liefhebbers zoals yours truely.