Patsers ****
Regie: Adil El Arbi & Bilall Fallah (Patser, Bad Boys for Life, Ms Marvel)
Met Matteo Simoni, Nora Gharib, Said Boumazoughe, Junes Lazaar, Pommelien Thijs, Soundos El Ahmadi, Ward Kerremans, Louis Talpe, Jennifer Heylen, Joes Brauers, Yolanthe Cabau, Ruben van der Meer, Ferre van den Broeck,…
Speeltijd: 119′
Ga kijken als je hield van Patser & BLACK.
Het verhaal: In de straten van Antwerpen proberen Badia, Junes en Volt zich los te rukken van hun bewogen verleden, terwijl de onderwereld hen één voor één onverbiddelijk terugtrekt. Adamo heeft zich opgewerkt tot een van de meest invloedrijke figuren in de Antwerpse drugshandel en raakt steeds dieper verstrikt in een web van macht en gevaar. Zijn vrienden moeten een keuze maken: trouw blijven aan Adamo of kiezen voor de veiligheid van zichzelf en hun dierbaren. Ze ontdekken dat het verleden hen niet zomaar loslaat — en dat de prijs voor vrijheid hoger is dan ze ooit hadden verwacht.
Ons verdict: MoviePulpers, zeggen dat Adil El Arbi & Bilall Fallah goed bezig zijn, is inmiddels een understatement. Hun namen pronken immers onder internationale producties zoals Bad Boys for Life, Bad Boys Ride or Die, Snowfall & Ms Marvel, terwijl ze met lokale producties zoals BLACK, Grond, Rebel, IMAGE & Terroristenjager een gevestigde waarde zijn in de Belgische filmindustrie en nieuw talent van Vlaamse bodem proberen klaar te stomen voor de toekomst. Matteo Simoni, Nora Gharib, Said Boumazoughe & Junes Lazaar hebben hun carrière al ingezet, maar namen zoals Pommelien Thijs, Ward Kerremans, Louis Talpe & Jennifer Heylen kunnen altijd een internationaal duwtje in de rug krijgen, terwijl Soundos El Ahmadi & Yolanthe Cabau onze Noorderburen warm moeten houden voor Patsers.
Met de recordvangsten in de Haven van Antwerpen en de drugsproblematiek in Brussel lijkt België nog steeds de hub te zijn van de Mocro Maffia en daar spelen Adil El Arbi & Bilall Fallah gretig op in met Patsers. Recent was er nog het gerucht van de producenten waarbij het regisseursduo afgeperst werd door bendes in Molenbeek op de filmset om daar te mogen schieten. Iets wat Adil & Bilall zelf ontkennen (ze zouden geen losgeld betaald hebben), maar filmen op die hotspots zit wel in hun natuur om de filmbeleving zo authentiek mogelijk te houden. Voor menig liefhebber van de films van het Vlaamse duo met Marokkaanse roots zal het een worst wezen, want de speelse & inmiddels ervaren stijl vol neon & snelle flitsen waarvoor Adil & Bilall gekend zijn, zet altijd de toon boven authenticiteit en wordt ook deze keer weer verder gezet met Patsers. Sterker nog, de visuele effecten krijgen een kleine update in comic book style, wat smaakt naar meer.
Hoewel Patsers nog steeds wat echt Antwaarps Marrokaans mist, heeft het opnieuw alles te bieden wat een goede Vlaamse film moet zijn: noemenswaardige acteerprestaties door onze drerries van dienst (Matteo Simoni, Nora Gharib, Said Boumazoughe, Junes Lazaar) en ander Benelux-talent zoals Pommelien Thijs, Soundos El Ahmadi, Ward Kerremans, Louis Talpe, Jennifer Heylen & Yolanthe ‘John Wick’ Cabau, goede humor in de dialogen en toegegeven, ook een beetje drama. Maar de controverse die altijd sluimert rond een Adil El Arbi & Bilall Fallah-productie neemt nu plaats voor professionaliteit met geweldige actiescènes op z’n Hollywoodiaans en een zeer scherpe film editing die een doorsnee kijker zal doen duizelen. Tot slot heeft Patsers opnieuw een haarscherp scenario vol referenties naar Sky ECC met een einde waar zonder twijfel meer van zal komen.
Kortom, met Patsers tonen Adil & Bilall waarom ze een gevestigde waarde zijn in Vlaanderen & Hollywood. Next level sh*t vanaf nu opnieuw in Belgische bioscopen, gasten!


